Cannes - Az amerikai Terrence Malick filmje kapta az Arany Pálmát

Film

(MTI) - A 67 éves Terrence Malick ritkán forgat, negyvenéves pályafutása ellenére az Életfa csak az ötödik játékfilmje, amelyet rendezőként jegyez. A teljes univerzum működését bemutató, több mint kétórás film története az ötvenes években egy vallástól átitatott texasi kisvárosban játszódik, s egy átlagos háromgyerekes amerikai család sztoriját meséli el: a tekintélyelvű, fiait elnyomó apát alakítja Brad Pitt, oldalán a gyengédséget és az irgalmasságot megtestesítő anyával, akit Jessica Chastain játszik. A családtörténet azonban csak része egy az "életnél is hatalmasabb", kozmikus perspektívába helyezett alkotásnak, amelyben a világ keletkezésétől az élet megjelenéséig az evolúció különböző formáit is bemutatja a rendező, s nagyon fontos szerep jut a természeti képeknek, illetve a vallást, valamint a filozófiát érintő kérdéseknek. 
 

A félénkségéről ismert rendező nem jelent meg a díjátadón, az Arany Pálmát producere, Bill Pohlad vette át Jane Fonda amerikai színésznőtől. "Nehéz egy óriás helyében állnom" - mondta a producer. Malick egyébként hétfőn, a díszbemutatót megelőző fotózáson és sajtótájékoztatón sem vett részt, de a fesztivál vezetősége megerősítette: az esti világpremieren a teremben volt, s az egyik hátsó sorban foglalt helyet diszkréten. Az Arany Pálma után a második legjelentősebb díjat, a zsűri Nagydíját megosztva kapta a török Nuri Bilge Ceylan Volt egyszer egy Anatólia és a fődíjat korábban már kétszer is elnyert belga Jean-Pierre Dardenne és Luc Dardenne Le gamin au vélo (A biciklis kölyök) című drámája. 
 
A fesztiválról kitiltott dán Lars von Trier Melancholia című filmjében nyújtott játékáért az amerikai Kirsten Dunst kapta a legjobb női alakítás díját. A film sajtótájékoztatóján a nácizmus iránti szimpátiáját hangoztató rendezőt persona non gratának nyilvánította a fesztivál vezetősége, de a kritikusok által méltatott alkotás a versenyben maradhatott. Ezért a döntésért Kirsten Dunst külön köszönetet mondott Thierry Frémaux művészeti igazgatónak, a szerepéért pedig Lars von Triernek. A legjobb férfi alakítás díját a francia Jean Dujardin érdemelte ki Michel Hazanavicius The Artist című fekete-fehér néma filmjének főszerepében nyújtott játékáért. A népszerű francia színész egy némafilmsztárt alakít, akinek karrierjét a hangosfilm betörése kerékbe töri.
 
A zsűri díját a francia filmrendezőnő, Maiwenn vehette át. A 35 éves színésznőként indult rendezőnő harmadik filmje egy szkeccsszerűen felépített, dokumentumfilmes eszközökkel dolgozó alkotás: egy párizsi kerületi rendőrség gyermekvédelmi osztályának stresszes mindennapjait mutatja be. A pedofil ügyek, a kiskorú zsebtolvajok, valamint az elhagyott vagy sérült gyerekekét folytatott küzdelemmel párhuzamosan az összetartó és éjjel-nappal együtt élő csapat tagjai családi és magánéleti konfliktusai is kirajzolódnak humoros és pergő jeleneteken keresztül.
 
A legjobb forgatókönyvnek járó díjat az izraeli Joseph Cedar Lábjegyzet című filmjének könyvéért ítélte oda a zsűri. A legjobb rendezés díját pedig a dán Nicolas Winding Refn Los Angelesben játszódó akciódrámája, a Drive érdemelte ki. A legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálmát Maryna Vroda ukrán rendezőnő vihette haza a francia produkcióban készült Cross című alkotásáért. A legjobb elsőfilmnek járó Arany Kamera díjat Pablo Giorgelli argentin rendező Las Acacias című filmje kapta, amelyet a Kritikusok Hete (La Semaine de la Critique) elnevezésű válogatásában mutattak be. A fesztivál négy szekciójába beválogatott fiatal rendezők munkáit, összesen 23 elsőfilmet egy külön héttagú zsűri értékelte, amelynek magyar tagjai is volt Vezér Éva, a Magyar Filmunió ügyvezető igazgatójának személyében. A filmes szakember az MTI-nek elmondta: a zsűri munkája nagyon nehéz volt, mert az új generáció esetében nem lehet egységes trendről beszélni, témájukban és stílusukban egyaránt nagyon különbözőek voltak az idei elsőfilmek..