Csehovval ismerkedett az izlandi Baltasar Kormákur

Film

Baltasar Kormákur

Izland a mi kis Európánk legészakibb, legtávolibb pontja, a világ potenciális vége. Alig tudunk e vidék nevezetességeiről, bár Björk biztosan beugrik sokaknak. Relatíve sok az egy főre hulló Nobel-díj, csakúgy, mint a hó. Van még tűz is, víz is, gejzírek és vulkánok formájában. Köröskörül meg tenger. Az országban filmkészítő is akad, ez egyik leghíresebb a negyvenegy éves Baltasar Kormákur. Ő készítette el kettőezerben a 101 Reykjavík című apró remeket, majd szerepelt a hazánkban sajnos forgalmazásba nem került Világegyetem angyalai című drámában is, mely egy skizofréniában szenvedő férfiről, s az emberek betegségéhez való viszonyáról szól mellbevágó módon.

A katalán-olasz-francia származású színész-rendező 2002-ben állt ismét a kamera mögé, hogy elkészítse A tengert, majd három évre rá forgatta a nem titkoltan álomgyári belépőnek szánt Út a menyországba című drámát Forest Whitaker főszereplésével. A tavalyi Karlovy Vary-i filmfesztivál legerősebb versenyfilmjének tekintett Jar City (izlandi címe: Mýrin, azaz Ingovány) az egyre izmosabb skandináv thriller-felhozatal mintapéldánya, amely kasszát robbantott saját hazájában és minden idők legnézettebb izlandi filmje lett. A hagyományos thriller-narratíva suspense dramaturgiáját mélyebb emberi drámával árnyaló mozi szinte észrevétlenül alakul át "szimpla" bűnügyi történetből sorstragédiává, melyben a rejtély kibogozása nem hozza el a szokásos feloldást.

Az egyik legjelentősebb skandináv krimiíró, Arnaldur Indri?ason művéből készült Jar City (az Animus kiadónak köszönhetően magyarul is olvasható 2007 óta Kihantolt bűnök címen) egyébként nem csak a jegyeladás tekintetében írt történelmet Izlandon. Elsőnek számít abban is, hogy két hollywoodi forgalmazó, a Starz Entertainment és az Anchor Bay Entertainment (nekik köszönhetjük például a 2006-os év egyik legfigyelemreméltóbb horrorfilmjét, a Behind the Mask: The Rise of Leslie Vernont) megvette a Lombikváros remake-jogait, így előfordulhat, hogy Hollywoodban éled újjá a történet. Állítólag Kenneth Branagh is érdeklődött a mozi iránt, de végül nem született egyezség.

A thriller zsánerének tipikus műfaji kelléktárát a Jar City esetében elhagyó Kormákur nemrég fejezte be következő alkotását, a White Night Weddinget. Az Izlandon január 18-án bemutatott produkció Csehov Ivanovját veszi alapul, habár nem követi szóról-szóra az irodalmi művet. A történet főhőse, aki néhány évvel ezelőtt még minden erejét a munkájába ölte, és teljes hittel tekintett a jövőbe, harmincöt éves korára fásultan és életkedvét veszítve gyötrődik, próbálja megfejteni állandó levertségének okát, s visszatalálni régi, életerős önmagához. Az egykor elszánt és sikeres embert önundor kínozza, és szűnni nem akaró bűntudattól szenved. Vajon visszaadhatja-e Jon elvesztett ártatlanságát egy új szerelem? Lehet-e tiszta lappal új életet kezdeni, semmissé tenni azt, ami volt? A kétmillió euróból leforgatott alkotás egyik érdekessége, hogy ugyanaz a szereplőgárda színházban is játssza a darabot.