Egyetemes hős

Film

A Hős című mozival nemzetközi élvonalba került Zhang Yimou a napokban azt nyilatkozta a BBC egyik adásában, hogy a kínai harcművészeti filmek átformálják a hollywoodi alkotások arculatát, amire ékes példa Quentin Tarantino legutóbbi tisztelgése, a Kill Bill.

Az ún. wushu irányzat népszerűségét mi sem jelzi jobban, mint az amerikai filmekben egyre gyakrabban megjelenő "repkedő" szereplők, az akciójelenetek dinamikus koreografálása, és mindezeknek megfelelően, a speciális effektek használata.

Zhang 2002-es rendezésével, a Hőssel megmutatta, hogy a tengerentúli piacra is be lehet törni külföldi alkotásokkal. A kritikusok egyöntetű dicsérete mellett Oscar-díjra is nevezték a művet, valamint a pénztáraknál is bizonyított. Az 50 millió dolláros bevétel egy nem amerikai film esetében kiemelkedőnek számít.

A Hős története 2200 évvel ezelőtt játszódik, még Kína egyesítése előtt. A hét királyság közül a Csin birodalom a legerősebb, királya az egész országot meg akarja hódítani, hogy ő lehessen a Kínai Birodalom első császára. A többi uralkodó merénylők egész hadát küldi ellene.

Zhang a Tigris és Sárkány bemutatásától datálja az ázsiai filmek térnyerését. "Ang Lee rendezése óta a nyugati közönség is hozzászokhatott a wushuk különleges képi világához, a színek használatához, a balettszerű jelenetekhez, a zenéhez. Sőt, azt hiszem, hogy pontosan ezek vonzzák a nézőket, nem lényeges, hogy mit tudnak és mit nem Qin királyról, hiszen mindenhol ugyanazokat az emberi érzéseket élik át a film nézése közben. Ameddig a mozi ezeket közvetíti, addig mindenhol élvezni fogják ezeket a műveket."