Ejtették a Disturbia-ügyet

Film


184484_nagy_ejtettek1.jpg
Disturbia

A néhai filmproducer, Sheldon Abend örökségét kezelő szervezet azt kifogásolta, hogy a Disturbiában a DreamWorks gyakorlatilag lemásolta a Hátsó ablak cselekményét ? anélkül persze, hogy megvásárolták volna tőlük a jogokat. Az 1954-es Hitchcock-klasszikus jogtulajdonosa egyébként 1968-ban bekövetkezett haláláig Cornell Woolrich, a Murder from a Fixed Viewpoint című 1942-es novella szerzője volt (ezen alapult ugyanis a film), ezután pedig a jogok Abendhez kerültek, aki 2003-ban halt meg ? azóta a néhai producer hagyatékának kezelői a tulajdonosok. 

Egy New York-i kerületi bíróság azonban úgy találta, hogy a két mű (az 1954-es és a 2007-es film) közötti hasonlóságok nem elégségesek ahhoz, hogy szerzői jogi szabálytalanságnak számítsanak. "A két film fő cselekménye csak egy olyan általános szinten mutat hasonlóságot, amit nem lehet szerzői jogi jogvédelem tárgyává tenni. A Disturbia ezenkívül bővelkedik olyan mellékszálakban, melyek az eredeti elbeszélés cselekményében nem szerepeltek" ? indokolta döntését Laura Taylor Swan bíró, aki szerint ráadásul a két film hangulata is gyökeresen eltérő: a Disturbia szerinte sokkal dinamikusabb, és humorral, tinirománccal van fűszerezve. 

A film egyébként egy fiúról szól, aki szobája négy fala közé kényszerül, ezért elkezd leskelődni szomszédai után, ennek során pedig egy sorozatgyilkos nyomára bukkan. Lényegében ugyanez a Hátsó ablak sztorija is, azzal a különbséggel, hogy itt egy lábát tört fotóriporter a főhős. A Woolrich-novella alapján 1998-ban is készült egy tévéfilm (a jogtulajdonos engedélyével): a súlyosan bénult építész megformálása Christopher Reeve egyik utolsó szerepe volt. A 2007-ben bemutatott Disturbia világszerte 117 millió dolláros bevételre tett szert. A Hátsó ablakot 1955-ben négy Oscar-díjra jelölték.