Élménykutatás - Popszinergia

Film

Kétszer tíz rövid filmlejátszást mutat be Koronczi Endre a Műcsarnok földszintjén, a MenüPont kiállítóteremben. Fél óra alatt végignézhető az egész egy kényelmes, hosszú kanapén ülve, szólóban vagy társaságban. Intim félsötét a teremben, a jelenetek között egy-egy tétova mondat, egy dátum, egy város neve. Mintha valaki a naplóját pörgetné, néhány feljegyzés előkerül, de összefüggés nincs közöttük. A filmeken ugyanilyen esetleges hétköznapi helyzeteket látunk: néhány ember rutinos mozdulatokkal végzi azt, amit általában másokkal együtt csinálni szokott. Táncol, zenél, imádkozik, röhincsél, deszkát csiszol.

 
Egy teremben tánccsoport végzi a próba előtti, megszokott helyzetgyakorlatát: egyenként megérintik egymást, majd a testkontaktust megtartva belép a kettősbe a következő, a negyedik, az ötödik. Összetapadnak és úgy mozognak tovább a térben. Aztán egy csónakot látunk, a benne ülőket majd kitépi a szél, a járgány nehezen irányítható, egymáshoz bújva vacognak a vitorláskabátok. Később egy falusi templomban fogatlan néniket hallunk imádkozni, így ülnek már vagy negyven éve együtt, fejkendő, merev tekintet, kántáló fejhangok. Egy másik felvételen egy asztal körül négy középkorú nő kártyázik, merev arcok és nagy nevetések, sokat tapasztalt mozdulatok a decens polgári bútorok között.
 

A filmek mindegyikén valamilyen összeszokott közös tevékenységet látunk, folyamatában, eleje és vége nélkül, magát a cselekvést. Látjuk a benne részt vevőket és látjuk az egészet, látjuk azt a képként meg nem jelenő, de a helyzetben felvillanó többletet, az együtt-lét elementáris élményét, a megfoghatatlant, amiért az egész cselekvés folyik. A közösen csinált dolgok értelmét. Az együtt-létet. Sőt egyszerre két szemszögből látjuk, mert Koronczi kétcsatornás felvételen, két együtt mozgatott kamerával készült, egyidejű képen mutatja a jeleneteket. A két szemszög között van egy kis eltérés, mint a jobb és bal szem képe között, de itt a tudat nem iktatja ki a képszélt, két külön látószögből nézünk. Nincs egyetlen nézet, nincs egyolvasatú helyzet: a műből nem csupán megértjük, de megtapasztalva át is érezzük a kettős látás értelmét. Bonyolult, sok tapasztalatot kínáló téma, alighanem további feldolgozásra vár Koronczi életművében.