Az ember fiai

Film

Dzsamil egy Koppenhágában élő arab férfi. Van édesapja, kisfia, barátja, ellensége, szerelme, vannak céljai és álmai. Mindezeket felborítják azonban az események előzményei: anyjának elvesztése és gyilkosának megbosszulása - ennek csupán eredménye lóg bele az általunk is látható történésekbe (hogyha nem dán filmről lenne szó, valószínűleg egy kisgyermek traumájával és a felnőtt férfi véres leszámolásával kezdődne).


Titanic2008_MenjbekevelDzsamil_OmarShargawi.jpg
Omar Shargawi rendező

A vetítés utáni beszélgetésen (melyen Varga Balázs faggatta Krigler Gábor forgatókönyvírót), negatívumként merült fel a karakterek felszínes kibontása. Vitatkoznék ezzel a felvetéssel, mivel Dzsamilt - bár mint egyéniséget valóban nem ismerjük meg - határozottan körvonalazzák kapcsolatai, indítékai, valamint ezek folyamatos szembenállásai. Rabjává válik múltjának és perspektíváinak: nem ő irányítja az eseményeket, általuk lesz saját helyzete fogja.

Dzsamil apjának alakja sem reked meg a felszínen: benne egyesül a féltés és a bölcsesség, ő a híd a bosszú hajszolta, fanatikus világ és a felszabadulást adó hit között, az ő szájából hangzanak el a film - olykor-olykor didaktikus - kulcsmondatai (ha megbosszultam volna anyád gyilkosát, ki vigyázott volna rád?)

De a karakterek kibontásának nem érzem szükségét akkor sem, amikor a szereplők azonosítása és önigazolása ennyire hangsúlyosan függ (az arab világon belüli) népcsoportjukhoz való tartozástól, vagy amikor ennél is hangsúlyosabban bírálja fölül mindezt és helyezi egyetlen egyetemes kontextusba, hogy mindannyian apák és gyermekek, és legfőképp ugyanazon Isten fiai.

 
Család és ellenség, vér és béke, kelet és nyugat, apa és fiú ütközését sokan, sokféleképp bemutatták már. A Menj békével, Dzsamil kíméletlenül, testközelből járatja végig velünk a testvériségtől a bűn mélységein keresztül az embertelenségig vezető utat, oda-vissza.
Feloldozás nincs, sem állásfoglalás, nincsenek megnyugtató szerelmes jelenetek - féltés van és félelem, és ami ezek után marad: egy unalmasan induló film igazságtalan, mégis önbeteljesítő végkifejlete, amely akár a következő fejezet előzménye is lehet.