Eredményesen zárult a FERA közgyűlése

Film

(MTI) - "Nagyon gyümölcsöző volt a mostani találkozó; megvitattuk a többi között, hogyan lehetne szabályozni az internet és a filmkészítők viszonyát, az ehhez a kérdéshez kapcsolódó jogokat és kötelességeket, illetve, hogy miképp reagálhatnánk a rendkívül gyors ütemben fejlődő technológia jelentette kihívásra" - mondta el Peter Carpentier.
 

fera2009_petercarpentier_szaboistvan_bytsd-3.jpg
Peter Carpentier és Szabó István
 
 
Az alelnök kiemelte, hogy a gyorsan változó, egyre több csatornás média világában tisztázni kell a szerzői jogok kérdését, hogy ki milyen formában, milyen tartalmakat, milyen ellenszolgáltatás fejében tehet közzé. Hozzátette, az embereket rá kellene ébreszteni, hogy a filmek illegális letöltésével tönkreteszik a filmipart, és olyan megoldást kéne nyújtani számukra, amellyel mindkét fél jól jár: elfogadható áron kellene kínálni legálisan letölthető filmeket.
 
Peter Carpentier elmondta, hogy a tanácskozáson a gazdasági visszaesés kérdésével és az erre adható lehetséges válaszokkal is foglalkoztak, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a válság ellenérre láthatóan nem csökkent a filmek iránti érdeklődés, sőt, egyes felmérések szerint a közönség jobban igényli a filmeket, mint valaha.
 
A FERA szerint a rendezők a válság kezelésének kulcsfigurái lehetnek, hiszen a filmezés során mindig meg kell találniuk az egyensúlyt a kreatív vágyak és a gazdasági realitások között. Új forgalmazási modelleket kell kidolgozniuk, melyek reagálnak az új gazdasági helyzetre. Egy "Közös Európai Szerződésre" (Common Eurpoean Contract) van szükség, amely összefoglalja a rendezők jogait és kötelességeit. Ez azt a célt szolgálná, hogy "életben tartsa az európai film egyedi hangját a világ kultúrájában".
 
A háromnapos találkozón szó esett továbbá a közönség és az alkotók megújítandó viszonyáról, a manipuláció kiküszöbölésének kérdéséről, valamint a szocializmus ideje alatt készült filmek szerzői jogainak kérdéséről. Az utóbbival kapcsolatban Peter Carpentier elmondta, egyes országokban a mai napig nem tisztázottak ezek a jogi kérdések, minek következtében rengeteg alkotás "dobozban" van, senki sem láthatja őket.
 
Korábban: