A fekete kutya francia turnéja

Film

(MTI) - Franciaország két egyidőben zajló filmfesztiválján, a marseille-i dokumentumfilm-fesztiválon és a párizsi nemzetközi filmes találkozó versenyprogramjában is bemutatták Forgács Péter El perro negro (A fekete kutya) című filmjét.

A New-Yorki Tribeca filmfesztiválon a legjobb dokumentumfilmnek járó díjat két hónapja elnyert alkotást Párizsban kedd este mutatták be, míg Marseille-ben - ahol 1997-ben a rendező Az örvény című filmjével elnyerte a fődíjat - szombat este vetítették. A magyar alkotótársakkal készített holland finanszírozású, a Forgácstól megszokott amatőr archív felvételek montázsa ezúttal Spanyolország 1930 és 1940 közötti történetét meséli el a polgárháborúra koncentrálva egy katalán, mélyen vallásos gyáriparos és egy madridi diák párhuzamosan futó személyes házimozija segítségével.

A párizsi teltházas vetítés után a nézők kérdéseire több, mint félórán át válaszolt Forgács Péter. A rendező elmondta, hogy ezúttal azért nem magyar történetet dolgozott fel, mert Magyarországon évek óta nem sikerül pénzt szereznie filmterveire, sokszor azzal az indokkal, hogy úgyis kap eleget külföldön. A spanyol felvételekre véletlenül bukkant rá, és holland producer barátai fantáziát láttak az anyag feldolgozásában, amely ezúttal nem a szokásos jó és rossz harcaként kívánt a témához nyúlni, hanem meg akarta tartani az eredeti felvételek sugallta ambivalens érzést, és kellő távolságtartással inkább a polgárháború adta kérdéseket, mintsem valamilyen didaktikus történelmi magyarázatot állított előtérbe.

Forgács hangsúlyozta, hogy a filmet nemrég sikerrel vetítették Spanyolországban, ahol a fiatal nézők pozitívan fogadták a polgárháborúról nem a hagyományos képet festő változatot.

A francia nézőktől sok elismerő megjegyzést kapott Szemző Tibor zenéje, aki húsz éve dolgozik együtt Forgáccsal.

A rendező az MTI-nek elmondta, hogy a nemzetközi vetítések reakcióiból is úgy tűnik, hogy a spanyol polgárháború a téma történelmi kontextusa miatt a mai napig sokak érzékenységére ható kényes és nagyon összetett téma. De mivel a filmben a történelem mögötti személyes történetek amatőr filmekből állnak össze, a néző mégis könnyen tud vele azonosulni, és előzetes interpretáció helyett a szereplőkkel együtt halad a történetben - véli a rendező.

Forgács előkészületben lévő következő filmje a világ első szépségkirálynő-választása, az 1929-es Miss Universe osztrák győzteséről szóló amatőr filmet dolgozza fel, akinek magyar unokatestvére a szépséges Lizi szinte egész életét filmre vette.