Feleség, anya, múzsa: Liv Ullmann Bergmanról

Film

(MTI) - A norvég színészlegenda, aki az utóbbi években mind többet rendez is, mindenekelőtt éppen Bergman forgatókönyveiből, ez alkalomból bepillantást engedett a nagy rendező mindig diszkrécióval kezelt magánéletébe.

Liv Ullmann elmondta a Corriere della Sera című olasz napilapnak, hogy Bergman két éve nem hagyta el Farö szigetét, számos filmjének színhelyét, ahol szabad választásból egyedül él és a számára élőnek megmaradt emlékeinek szenteli idejét. Sokat olvas, bár időnként nagyítót kell hozzá igénybe vennie. Kerékpározik, és eddig ismeretlen dolgokat fedez fel saját magáról. "Telefonon megkérdezte tőlem, hogy van-e még közöttünk szerelem, és én igennel válaszoltam"- árulta el Ullmann.

A 87 éves rendező újra dolgozni akar, öt év szünet után forgatókönyvet ír a zene eredetéről, arról, hogy "hol rejtőznek a zenei hangok, az egyetlen dolgok, amelyek reményt adnak mi felelőtlen és rettenetes világunkban." Bergman évtizedeken át rendezett operákat Svédországban és külföldön, és 1974-ben elkészítette A varázsfuvola filmváltozatát is.

Liv Ullmann kettejük viszonyáról elmagyarázta, hogy különböznek egymástól, mert ő hisz a megbocsátásban és Istenben, míg Bergman még mindig keresi Istent, mint egykor több híres filmjében, A hetedik pecsétben, a Tükör által homályosan-ban, vagy az Úrvacsorában. Legnagyobb rendezői erényének pedig Ullmann azt tartja, hogy "soha nem ad megoldandó feladatot, hanem légkört teremt, és ha rózsája van, nem akarja azt más virággá változtatni."

A színésznő azt is bevallotta, hogy olyan filmek tetszenek neki, amelyek szeretetet, megértést, szolidaritást sugallnak, gondolatokat ébresztenek. Sajnálja, hogy nem valósult meg pályája során egy szerelemről szóló filmterv, amelyet Kuroszava, Fellini és Bergman rendeztek volna. Egyébként elfogadja 66 évét és azt gondolja: az élet minden szakasza egyformán fontos.