Filmek vörös szőnyegen

Film

Már- már hagyománnyá vált, minden év nyár elején a kincses város egy hétig mini Cannes-á alakul át, vetítővásznak a főtéren, gyűrűző tömeg a mozik előtt, óriásplakátok és az elmaradhatlan ünnepi csillogás. A díjkiosztó gálán vörös szőnyeg, fotósok garmadája, kisestélyi ruhák - néhány pillanatig elmaradhatatlanul az az érzésünk, mintha nem is Erdélyben járnánk.
 

mundanehistory_film_01.jpg
Mundane History

A legjobb filmért járó pálmát Anocha Suwichakornpong Mundane History alkotása vihette el, az elismerés ellenértéke mintegy tízezer euró volt. A legjobb rendező díja Calin Peter Netzert, a legjobb színészé Victor Rebengiucot, a legjobb operatőré pedig Magnus Nordenhof Jonckt illette.

 

gordos_film_01.jpg
Gordos

A továbbiakban a közönség Daniel Sánchez Arévalo Gordos című filmjét díjazta, a zsűri díja a Last conversationt illette,  Noud Heerkens rendezésében.

 
 
Az Árnyak című rövidfilm szekció nyertese a Les bessones del Carrer de Ponent alkotás lett Marc Riba és Anna Solanas rendezésében. A román napok kategória nagyjátékfilm díját Florin Serban vette át, Ha fütyülni akarok, fütyülök produkciójáért , a legjobb rövidfilm díjat pedig Adrian Sitaru Colivia alkotásért kapta meg. A debütért járó díj Ozana Oanceat illette Felicia, mindenek előtt alkotásáért, Oancea a legjobb női alakítás díját is megkapta. Az Adevarul de seara napilap olvasóinak különdíjat Radu Muntean vette át, a Kedd, Karácsony után filmért. Az életműdíjakat Dorina Lazar és Wim Wenders vihették haza, a Let?s Go Digital legjobb filmje a Három karton lett, melyet Alexandru Cristian, Diana Ciobanu, Eduard Parvu vitt színre.
 
Az idei TIFF legjobb forgatókönyv díjával Razvan Radulescu és Melissa Raaf büszkélkedhet, a Felicia, mindenek előtt filmért. Az HBO dokumentumfilm-forgatókönyv versenyének fődíja Pavel Cuzuiocot, kisjátékfilm-forgatókönyv díj pedig Veronica Niculescut illette. A nagyjátékfilm-forgatókönyvért járó elismeréssel Lucian Tion gazdagodott.
 
A díjazottak névsora is igazolja: mind műfajban, mind színészi, rendezői alakításokban gazdag fesztivált láthattunk idén is. Ám mindezek mellett fontos kiemelni a magyar filmnapok alkotásait is, mint amilyen többek között a Bibliotheque Pascal. Hajdu Szabolcs, a film rendezője szerint nem tipikusan román vagy magyar, hanem transzszilván film, mivel nagyon sok elemét csak Erdélyben értik meg igazán. A filmet részben Erdélyben forgatták, számos romániai színész játszik benne - derült ki Hajdutól.
 
Hajdu vélekedése a magyar filmekről érdekes látásmódot tár elénk, szerinte ugyanis a magyar film színes és sokféle, ez által különbözik a régió összes alkotásától.
A fesztivál díjazottai nem zárkóztak el a rajongótáborral való kapcsolatfelvétel elől sem. Wim Wenders a Bécsi Bistró kávéházban fogadta a gratulációkat.
 
Meglátása szerint az európai filmgyártás sokat tanulhatna a romántól, hiszen sokszor kevesebb anyagi fedezettel és eszközkerettel is lehet nagyon jó filmet készíteni, csupán eredeti ötletek kellenek hozzá. Hangsúlyozta: az európai filmgyártás sokkal jobb képet mutat, mint egy évtizede, több országról, mint Romániáról is azt gondolta a szakma, hogy nem képes újjal előrukkolni, ám erre rácáfoltak. Wenders azokat a filmeket tartja igazán értékesnek, amelyeknek van üzenetük, nem azokat, melyek látványosak. Sajnálattal jegyzi meg: ezeket olykor csak egy filmfesztivál keretein belül láthatja  a néző.
 
A változatos fesztivál sikerét beárnyékolta a helyi önkormányzat negatív hozzáállása. Tudor Giurgiu fesztiváligazgató keserű szájízzel mondta el, hogy nem hajlandóak kellőképpen támogatni a TIFF-et. Ha ez jövőre is így marad, más helyszínt keres a kezdeményezésnek - összegezte. Ám Kelemen Hunor kulturális miniszter a díjkiosztó gálán megnyugtatta a kedélyeket: a fesztivál továbbra is Kolozsváron marad, úgy véli, Erdély fővárosában van a helye, ennek érdekében mindent megtesznek.