Fliegauf filmje esélyes az Arany Medvére

Film

(MTI) A Berlinale Arany Medve díjáért 17 alkotással versenyző filmről a Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) című konzervatív német lap pénteken azt írta, hogy amennyiben Mike Leigh brit filmrendezőnek, a zsűri elnökének a szava lesz a döntő az Arany Medve odaítélésében, akkor "jó eséllyel" a magyar film kaphatja meg a díjat.

 
Fliegauf Bence (a rendező nemrég változtatta keresztnevét Benedekről Bencére ? a szerk.) alkotása, amely a romagyilkosságok hatására készült, nem a mészárlást mutatja be, hanem "félig dokumentarista" módon egy roma anya és két gyermeke egy hétköznapját. A történet főszereplői ragaszkodnak ahhoz az illúzióhoz, hogy nem történhet semmi rossz, éppen úgy, mint mi, a nézők ? írta Andreas Kilb, a FAZ kritikusa, hozzátéve, hogy amikor aztán az utolsó percekben eldördülnek a lövések, ugyanúgy felkészületlenül érnek minket, mint az áldozatokat, és ugyanúgy vonatkoznak ránk is. Még akkor is, amikor a moziból kibotorkálunk a szabadba, sértetlenül, de nem felszabadultan.
 
A Berliner Zeitung című baloldali lap egyenesen követeli a fődíjat a filmek. Fliegauf alkotásának kell odaítélni az Arany Medvét ? írta Anke Westhpal Az utolsó napon című kritikájában, hozzátéve, hogy helytelen lenne minden más döntés. Westphal szerint az alkotás az első perctől kezdve lélegzetelállító, a rendező pedig nem a romákról szóló közhelyeket alkalmazva mutatja be a történet szereplőit, hanem tisztelettel fordul feléjük és érzi félelmüket. A film a nézőben csodálatot kelt Fliegauf művészete iránt és mély megvetést ébreszt a romákkal szembeni rasszizmus iránt ? fejtette ki a kritikus.
 
A Die Welt című konzervatív lapban Cosima Lutz a Pillantások, amelyek még gyilkolni fognak című írásában kiemelte, hogy Fliegauf filmje nem csupán egy roma család életéről és haláláról szól, hanem képet ad a szerző hazájáról is, ahol, mint ismert, évek óta formálódik az idegengyűlölet klímája. Az alkotás azonban szerencsére nem tézisfilm, mint a rendező legutóbbi, Womb ? Méh című, csalódást keltő munkája.
 
A Tagesspiegel című liberális lapban Peter von Becker a Hőség napjai című kritikájában grandiózus roma-drámaként jellemezte a filmet, kiemelve, hogy a Csak a szél csendes, mégis kiáltó mű, amelyben a felszínen gyakran alig történik valami és mégis minden másodpercét áthatja a felszín alatti rettenetes feszültség. Hozzátette: Fliegauf Bence kiseposza gazdag és minimalizmusában mesteri alkotás.

Filmes szaklapok szerint kemény és kompromisszumok nélküli Fliegauf filmje. "Nagyon úgy tűnik, mintha dokumentumfilm lenne, de nem az" ? emelte ki a Screen kritikusa a film csütörtöki világpremierje után. A cikkíró szerint a filmben mintha semmi sem történne, leszámítva, hogy mindez előkészület, amely a tragikus befejezésben nyer igazán értelmet.

 
A megsemmisítés veszélyétől fenyegetett roma családról szóló kemény és kompromisszumok nélküli vízióként jellemezte Fliegauf filmjét a The Hollywood Reporter, amely szerint Womb ? Méh című sci-fi alkotása után a rendező visszatért magyar gyökereihez. A lap azt írta, a Csak a szél felmutatja Fliegauf "robosztus technikai képességeit", a magyar élet árnyékos oldalán lévők iránti szenvedélyét.
  
Fliegauf Bence filmje arcot ad a rasszista indíttatású erőszak áldozatainak ? írta a Variety, amely szerint a rendező fokozatosan teremti meg a veszély hangulatát.