Forgatókönyvírói kerekasztal a Millenárison

Film

(MTI) - A beszélgetésen Andrew G. Vajna filmügyi kormánybiztos, Fodor Gergely, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Elnöki Kabinet igazgatója, Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap Zrt. vezérigazgatója, Fonyódi Tibor, a Tűzvonalban, a Hacktion, a Géniusz című sorozatok vezetőírója, Kalamár Tamás, a Barátok közt producere, Krigler Gábor, a HBO script development executive producere, Medveczky Balázs, a Magyar Televízió vezérigazgatója, Nagy Tamás, a Jóban rosszban producere, Zakál Edit, a Jóban rosszban és az Átok című sorozatok vezető írója vett részt.

 
Mint elhangzott: a megújuló közmédiarendszerben az elmúlt évekhez képest nagyobb szerep jut a kreatív ötleteknek. Medveczky Balázs hangsúlyozta: az új médiatörvény megteremtette a financiális feltételeket arra, hogy a Magyar Televízió újra tévéjátékokat gyártson. Megjegyezte: már látható a Hacktion és az Átok című sorozat, hamarosan, várhatóan márciusban pedig elindul egy szappanopera is, a Marslakók.
 
Fodor Gergely kiemelte: az NMHH kiírta pályázatát 20 millió forint keretösszegben a tévéfilm-forgatókönyvekre, illetve azok fejlesztésére. Az igazgató úgy becsülte, ebből az összegből 8-10 tervet tud majd a hatóság támogatni tematikai megkötés nélkül. "Ne felejstük el, az egy csonka év, így a keretösszeg is az" ? jegyezte meg Fodor Gergely, majd leszögezte, jelenleg kreatív ötletekre kíváncsiak, nem várnak azonban szappanoperákat vagy műsorötleteket. Szerinte már az ötletekből márciusra születhet gyártási pályázat, a forgatás leghamarabb a jövő nyáron kezdődhet el.
 
Fonyódi Tibor a többi közt arról beszélt, hogy bár sokan az írókat tartják felelősnek egy-egy produkció sikeréért, általában több minden múlik a produceren. "Az író csak a történetért felelős, a cselekményt már a gyártási körülmények is befolyásolják" ? mondta. Megjegyezte: a Tűzvonalban című sorozat epizódonként 11,5 millió forintba került, míg a Hacktion részenként több mint 22 millió forintból forog. Szerinte nehezebb dolga van a televíziós műfajokban dolgozó forgatókönyvíróknak, mint azoknak, akik filmeket írnak, hiszen a tévénézők azonnal csatornát váltanak, ha nem tetszik nekik a műsor.
 
Kalamár Tamás, a Barátok közt sorozat producere megjegyezte, az RTL Klub szappanoperája jelenleg a 14, évadban jár, az írói csapat mégsem változott sokat. A producer kiemelte, a sorozatok forgatókönyvének írása mindig csapatmunka, azonban külön csapat írja a történetet és a dialógusokat. Elmondta: egy-egy epizód körülbelül kilencmillió forintba kerül.
 
Havas Ágnes elmondta, számos, ma kultikusnak számító sorozatot ? például a Jóbarátokat ? ő vásárolt meg először magyar vetítésre. Szerinte egy-egy sorozat sikere az alkotói csapaton, főleg az írókon múlik, hiszen ők hozzák létre azokat a karaktereket, akikben a néző magukra ismerhetnek. Megjegyezte, ez a szakma is inkább férfiközpontúvá vált. Egy magyar fejlesztésű  sorozattervet ismertetve elmondta, a legnagyobb stúdiókig jutottak el, ám végül a történet központi témája, a dopping elriasztotta a tévétársaságokat. Szerinte a kreatív ötletekre külföldön is kíváncsiak.
 
Nagy Tamás producer kiemelte: a forgatókönyv határoz meg mindent egy szappanopera esetében, producerként pedig minden egyes fázist ő ellenőriz, sőt néha bele is ír. Kitért arra is, hogy a nemzetközi viszonyokhoz mérve "nevetségesen" alacsony összegből dolgoznak, ezért már a forgatókönyv szintjén megpróbálják megfogni a költségeket. Megjegyezte: a hatalmas televíziós versenyben a Jóban rosszban sorozatnak nem igazán a Barátok közt az ellenfele, hanem az összes többi televíziós tartalom. Kitért arra is, hogy a forgatókönyvírást jelenleg az olcsó, "dobozban vásárolt" dél-amerikai munkák veszélyeztetik a leginkább, amelyeket sokkal olcsóbb adaptálni, mint új sorozatot fejleszteni.
 
Andrew G. Vajna az Egyesült Államokban szokásos munkamenetet ismertette. Mint fogalmazott, a tengerentúlon teljességgel piaci alapokon működik a forgatókönyvírás, és elsősorban a bizalmon alapul a megbízás. A nagy tévétársaságok legtöbbször olyan embert bíznak meg a felügyelettel, aki egyszerre képes az írói, a gyártói és a produceri feladatokat is ellátni. "Nagyon alaposan átnézett, többször tesztelt anyag kerülhet csak a közönség elé" ? tette hozzá. A Sarah Connor krónikáiról elmondta, azért bukott meg, mert nem volt elég jól megírva. "Rosszul találtuk ki az egészet" ? tette hozzá.
 
Krigler Gábor, HBO script development executive producere arról beszélt, hogy a tévécsatorna forgatókönyv-fejlesztési pályázatára meglepően sok, 265 nevezés érkezett. Elmondta: ezekből 3-4 sorozatötlet fejlesztésének álltak neki, eredményhirdetést későbbre ígért. Krigler hangsúlyozta, a cég igyekszik átállni az amerikai mintára, azaz több saját gyártású tartalmat szeretnének készíteni, minél több ötleten dolgozni egyszerre. Erre sok pénzt és energiát kívánnak fordítani. Szerinte fontos, hogy hazai tartalom szülessen, de annak olyannak kell lennie, hogy dekódolható legyen a tartalma határokon túl is. Hosszú távú céljuk, hogy ne csak ők vásároljanak formátumokat, hanem a magyar ötleteket adaptálják külföldön.