A tinédzserkorában Lengyelországot Nagy-Britanniával lecserélő Pawel Pawlikowskiról ma az az egyöntetű vélemény a kritikusok között, hogy a szigetország egyik legjelentősebb filmkészítője. Az irodalmi és filozófiai tanulmányok mellett az Oxfordi Egyetemen német kurzusokra is bejáró ötvenéves direktor a kilencvenes évek elején Paul Pawlikowski néven a BBC-nek szállított dokumentumfilmeket, melyek iróniával átitatott poétikus hangnemüknek köszönhetően a szélesebb közvélemény érdeklődésére is számot tartottak.
Csak idő kérdése volt, hogy a lengyel-angol mester mikor merészkedik játékfilmes terepre. 2000-ig kellett várni. Ekkor mutatták be Az utolsó menedék című filmet, mely Jerzy Skolimowski emigránsokról szóló alkotását (Moonlighting) idézi fel az emberben. Pawlikowski BAFTA-díjjal is kitüntetett munkájának főszereplője Tánya és tízéves kisfia, akik Moszkvából Angliába repülnek, hogy megkeressék a nő brit vőlegényét. A reptéren azonban a hatóságok feltartóztatják őket. Az incidens miatt Tánya lekési a találkozót vőlegényével, és a kitoloncolástól való félelmében politikai menedékjogot kér. Fiával együtt a stonehaveni tengerparton lévő menekülttáborba kerül, ahol megismerkedik egy ott dolgozó brit férfival, Alfie-val...
A cselekmény- és színészvezetésből, valamint hangulatteremtésből jelesre vizsgázott Pawlikowski három évvel ezelőtt jelentkezett utoljára játékfilmmel, a kritikusok által egekig magasztalt Szerelmem nyarával. A puritán kisrealizmusba öltözetett, de a főszereplő lányok (a kiváló Emily Blunt és Natalie Press alakításában) jelenlétéből fakadó poétikus líraisággal "begombolt produkció" amellett, hogy klisék nélkül ábrázolja a nőiséget, mesterien balanszíroz a megrázó drámák és a könnyed bolondozások között.
Ilyen előzmények után nem csoda, hogy mindenki tűkön ül, hogy végre láthassa a rendező új, még idén bemutatásra kerülő filmjét. Az írásai legfőbb inspirátorának, Primo Levit tartó Magnus Mills azonos című regényéből, a The Restraint of Beastsből készült adaptáció névtelen főszereplője egy kerítéskészítő skót cég ideiglenes vezetője, aki két lusta társával, Tammel és Richie-vel naphosszat csak javítgatja a palánkokat. A munka monotóniáját egy ígéretesnek induló angliai feladat töri meg. A lendület viszont gyorsan alábbhagy és - ahogy azt a fiúk szokták- bevetik magukat az első útjukba akadó kocsmába. Hőseink csalódott, panaszkodó megrendelőket hagynak maguk mögött, ami kezd kínossá válni. Szerencséjükre azonban egy balesetsorozat megold minden problémát. Úgy döntenek, hogy a katasztrófákban elhunyt ügyfeleket jó mélyen földbe ássák, az általuk csinosítgatott kerítések alá.
A jelenleg az utómunkálatoknál tartó fekete komédiában Rhys Ifanst (Sztárom a párom, Libidó - Vissza az ösztönökhöz, Elizabeth: Az aranykor) láthatjuk viszont, aki mellett feltűnik a Parfümben ismerté vált Ben Whishaw és Eddie Marsan (Vera Drake, V mint vérbosszú).
A The Restraint of Beasts után Pawlikowski állítólag komolyabb témához nyúl, és megfilmesíti a DBC Pierre álnéven író Peter Warren Finlay első regényét, a Vernon God Little-t, melynek a szerdán történt finnországi iskolai mészárlás szomorú aktualitást kölcsönöz. A szatirikus mű főszereplője egy tizennégy éves kissrác, akinek legjobb barátja, Jesus Navarro tizenhat osztálytársát küldi a másvilágra, mielőtt végezne magával. A mészárlás árnyéka Vernonra is rávetül, és attól való félelmében, hogy halálra ítélik, megpróbál Texasból Mexikóba szökni.