III. Indiai Filmfesztivál - A száritól a miniszoknyáig

Film

Összesen több, mint húsz alkotás tárja az érdeklődők elé a varázslatos India múltjának és jelenének hol színpompás, hol kegyetlenül sivár világát. Az Indiai Nagykövetség segítségével bemutatott 15 alkotás egyforma súllyal reprezentálja a látványos, táncos-zenés ún. bollywoodi hagyományt és a társadalmi problémákra koncentráló, szikárabb művészfilmet.

A nálunk is ismert alkotók közül a maga idejében nagyon népszerű, veterán színész-rendező-producer Raj Kapoor két jellegzetes kortárs szerelmi melodrámával (Keresztúton, Bobby) szerepel a műsorban, valamint egy régebbi, Magyarországon is sikerrel játszott filmmel, A csavargóval. Az új indiai filmet képviselő Shyam Benegal a Kasztok fogságában című filmjével bizonyítja társadalmi érzékenységét, drámateremtő erejét. A 2001-es fesztivál sikerfilmje volt a - most is levetített - Már másé a szívem. Ifjú rendezője, Sanjay Leela Bhansali egy klasszikus mű látványos filmváltozatával is jelentkezik (Devdas). E kosztümös szerelmi melodrámában - mint annyiszor az indiai filmekben - a társadalmi korlátokat érvényesítő szülői akarat választja el és teszi tönkre a szerelmeseket, olvasható a filmintézet ajánlójában. Egy híres indiai színdarab feldolgozásával mutatja be a kommerszfilmekben túlburjánzó sablonok sokszínűségét a művészfilmnek tekinthető Tavaszünnep.

A Gandhiban csak érintett, de mindmáig égetően aktuális hindu-muzulmán konfliktussal több film is foglalkozik: India és Pakisztán szétválása idején játszódik és történeti áttekintésre törekszik a Sötétség és a Vonat Pakisztánba. A Mr és Mrs Iyer viszont a mai Indiában, egy hétköznapi szituációban összekerült férfi és nő kamaradrámáján keresztül mutatja be a vallási ellentétek fenyegető jelenlétét. Az utóbbi két filmet egyébként nő rendezte, így aztán az összeállítást a rendezők kiegészítették a hazánkban talán legismertebb, indiai születésű rendezőnő, Mira Nair Magyarországon is forgalmazott műveivel (Kama Sutra, Esküvő monszun idején, A hiúság vására). Bemutatásra kerül Satyajit Ray egy kevésbé ismert műve (Ellenfél) is. Agatha Christie krimijeinek szellemét indiai környezetbe ülteti át a Gyilkosság a forgatáson és A ház védőszelleme, amely egy orvos visszaemlékezéseiben jeleníti meg a nemrég függetlenné vált India ellentmondásos világát.

A részletes program megtalálható a Magyar Nemzeti Filmarchívum honlapján. Az alkotások egy része vidéken is bemutatásra kerül, Pécsen az Uránia moziban, a szegedi Belvárosi moziban, illetve Debrecenben az Apollóban.