Itt a Prizma harmadik száma

Film

Az internet hétköznapi gyakorlatba való beépülésével az erotikus és pornográf vizuális tartalmak minden eddiginél könnyebben elérhetővé váltak az egyéni felhasználó számára. Egyfelől tehát a pornográfia az internetes videómegosztókon keresztül a tömegkultúra részévé vált, másfelől az utóbbi évek művészfilmtermésében is feltűnően központi motívumként szerepel ? elég csak Catherine Breillat munkásságára, Michael Winterbottom 9 dal című filmjére vagy akár Lars von Trier Antikrisztusára gondolnunk. 

A Prizma filmművészeti folyóirat harmadik számának koncepciója mögött tehát az a felismerés áll, hogy a magyar filmes szaksajtó a fenti jelenségekkel méltatlanul csekély mértékben foglalkozik. 

A lap Téma rovata három, a pornográfia és narrativitás kérdéskörét más-más szempontból vizsgáló tanulmánnyal kezdődik. Farkas Gábor az internetes home pornó narratológiai vetületeit vizsgálja, Sepsi László a filmklasszikusokból készülő pornóremake-ek és a zsánerparódiák történetkezelését a kulturális evolúció és a motívumöröklődés kontextusában veszi górcső alá, Linda Williams tanulmánya pedig a pornó és a musical műfaját állítja egymással párhuzamba. 

Kis Kata Catherine Breillat filmjeit tárgyalja a szerzőiség és a feminizmus szempontjából, majd Lénárt András a spanyol erotikus film és a cenzúrapolitika kapcsolatának történetét mutatja be. Nemes Z. Márió Jörg Buttgereit alkotásaiban az erotika és a halál összefonódását elemzi, ezt követően Tóth Zoltán János a pornográfia realitásesztétikáját kritikai-filozófiai szempontból vizsgáló cikke olvasható. A rovatot Chuck Palahniuk Utómunka című novellája zárja, mely szorosan kötődik az internetes pornográfiához, illetve a pornográfia és reprezentáció viszonyának kérdéséhez. 

A kísérleti és kisjátékfilmes rovatban Lichter Péter az osztrák kísérleti filmes, Peter Tscherkassky munkásságát mutatja be, majd ezt követően egy, a rendezővel készített interjút is olvashatunk. Orosz Anna Ida esszéje Ulrich Gábor a testiséget és a haláltáncot összekapcsoló animációinak világába vezeti be az olvasót. A Kritika rovatban A vámpírfilm alakváltozatai című könyvről és Stephen King Danse Macabre-járól, továbbá Az út című filmről találhatók recenziók. A Prizma harmadik számát brada képregénye zárja.