"Az xy című produkció óriási botrányt kavart világszerte. Felháborodott katolikus hívek ezrei vonultak a mozik elé, hogy lebeszéljék az embereket a film megnézéséről. Néhány évvel ezelőtt a katolikus egyház egyik püspökének hazánkban is sikerült megakadályoznia a televíziós bemutatót" - írnánk feltehetően a távoli jövőben hollandi elsőszámú botrányrendezőjének, Paul Verhoeven-nek egyelőre még csak tervbe vett projektjéről.
Ha az "xy"-ba behelyettesítjük a Christ, the Man szavakat, máris megkapjuk annak a mozinak a címét, amelyről mostanában erőteljesen gondolkodik a holland direktor. Nem kell hozzá nagy képzelőerő, hogy miért is vacillál annyira az Elemi ösztönnel még a '90-es évek elején minden tabut megdöntő, majd a Showgirls-szel már azokon rég túllépett rendező: a címben rejlik a válasz.
Verhoeven szeme előtt pereghet mostanában Martin Scorsese esete a Krisztus utolsó megkísértésével, amely bár egy kivételes művész, kivételes műből született remek alkotása, mégis (és természetesen előre tudhatóan) mélyen beletaposott a katolikus hívek ezreinek lelki világába. A 68 éves mester arra készül tehát mint elődje, a Christ, the Man-ben szakítva az egyházi dogmával - Krisztust szenvedő emberként kívánja ábrázolni.
A produkció forgatókönyvírója máris figyelmeztette Verhoeven-t, nehogy eszébe jusson az Egyesült Államokban leforgatni a filmet, mert még a végén merénylet áldozata lesz.
És, hogy lesz-e a moziból valami, ez még talány, az viszont már biztos, hogy a rendezőtől legközelebb a Black Book című mozit tekinthetjük meg, amely a II. világháborús Hollandiába kalauzolja a nézőket. Rachelnek, a zsidó származású énekesnőnek sikerül megmenekülnie a német kivégzőosztagok elől és ?44 őszén csatlakoznia a holland ellenálláshoz. Azt a feladatot kapja, hogy egy náci tiszt elcsábításával létfontosságú információkat szerezzen meg a földalatti mozgalom számára. A németek azonban egy árulás következtében felszámolják a maroknyi csoportot, Rachelt pedig a felszabadulás után kettős kémkedés vádjával katonai bíróság elé állítják.