Kicsik versenyben: megcsillan a nagyság

Film


filmszemle2009_1-kave_hegedus2laszlo.jpg
Hegedűs 2 László: 1 Kávé

A verseny- és információs programban együtt majdnem száz kisjátékfilm szerepelt, összesen 120-at neveztek. Remélhetőleg a kisjátékfilmek nagyobb tekintélyét jelzi az is (és nem csak a tavalyi kínos purparlé következménye), hogy a szemle hivatalos nyitófilmje is ebből a műfajból került ki: a Before Dawn óta világszerte jegyzett Kenyeres Bálint szerepelt új művével, A repülés történetével. Reprezentatív ez a keresztmetszet a filmes alkotóműhelyek, filmszakok szempontjából is, miközben tanárok és hallgatók, mesterek, gyakornokok és asszisztensek ugyanabba a mezőnybe kerültek. Így fordulhatott elő, hogy Xantus János például elvállalt narrátorságot is, de az egyik legfényesebb, legszórakoztatóbb rendezőként jegyzi. Hagyjuk is a szakmán, színházon és stúdión, családon és iskolán belüli viszonyokat, nem felejtve persze, hogy a kisjátékokat sokszor vizsgafeladatként, iskolai háttérrel és finanszírozással készítik a fiatalok, de leforgatásukhoz az MMK és mások is jelentősen hozzájárulnak.

 

filmszemle2009_asz-poker_georgepaulson.jpg
George Paulson: Ász Póker

A tavalyi mezőnyhöz képest kevesebb direkt szépirodalmi feldolgozást láttunk, de a forgatókönyvek átlagos színvonala így is elég magas volt. Xantus egy Petri György-adaptációnak a narrátora, amelyet Fazekas Zoltán rendezett (Hogy elérjek a napsütötte sávig). Sajnos a rendező nem tudott túl sokat hozzátenni a fiatal kora ellenére mélységes önpusztításba süllyedt figura jó, de nem igazán meggyőző ábrázolásához. Erős hangulat - bár nekem a Dallas Pashamendét juttatta eszembe, ami nyílván szándékolatlan - jellemzi a Darvasi László remekbe szabott szövege (pl.: "torzsára vágott ország") alapján forgatott Szertartások könyvét (Xantus Áron). A szemlekatalógus-beli ismertetésből viszont az derül ki, hogy az alkotók céljait nem sikerült maradéktalanul megvalósítani, expozíció és tetőpont aránya a filmben más, mint amit az ajánló ígér.

 
Ugyancsak jellegzetes irodalmi alapanyagot választott Buvári Tamás. Dragomán György poszt-sci-fi novellájának ő is jól teremti meg az atmoszféráját, bár túlzásba vitt egyes vonásokat, hangokat (Fuvar). Nem tudott mit kezdeni, sajnos 63 percben sem, egy sci-fi film tervével Csátich Renátó. Jobb sorsra érdemes ötlet maradt, hogy a forgatás werkfilmjét és a leforgatott jeleneteket egymás mellé vágják, meg hogy a forgatás önálló történetét is elbeszéljék, a kettő közti sávba betájolva az igazi célt. De az alaptörténet annyira kezdetleges és kidolgozatlan maradt, hogy két szék között a pad alá estünk (Szulamit). Elképesztően frappáns viszont, mindösszesen két bő percben Madarász István, és "embere a felvevőgéppel", bár nála a hős: "a srác, aki elpusztította a világot" (superDIGITAL).
 
A fiatalkori és időskori főhőst ugyanazon a helyszínen mutatja Can Togay allegóriája (Vonat) és Dombrovszky Linda kisfilmje (Csavargó). Az életfilm lepergetésének ábrázolására nem először választ futó (gyalogló) embert Salamon András. A Viszlát, Adél! mesterien mozgatja a kamerát a rohanóval együtt, hogy megérkezve, lelassulva még nagyobb képi feszültséget teremtsen halál és élet, jelen és múlt, valóság és vágy között. Hatásos, hiteles képeket látunk a bekábítószerezett fiatalok nézőpontjából Breier Ádám filmjében (Trip), a megoldás viszont kétséget hagy a nézőben, és attól félek, a filmkészítők nem ilyen jellegű kétséget akartak ébreszteni. A valóság-illúzió egészen frappáns egymásra vetítését valósítja meg viszont a Variációkkal Esztergályos Krisztina diplomafilmje - de ezzel a filmmel már el is érkeztünk a hagyományosabb, színháziasabb játékra ügyesen építő filmek csoportjához.
 

filmszemle2009_befott_horchergabor.jpg
Hörcher Gábor: Befőtt

A hetvenes évekbeli ezüstparti betonszálló szilveszterezni érkező vendégeiből a három szkeccs: Realitás, Illúzió, Ideál pazar vígjátékot teremt, az eredeti könyv mellett a színészi játéknak is köszönhetően (Bálint András, Takács Kati, Kovács Patrícia, Balla Eszter, Elek Ferenc, Haumann Máté, Szabó-Kimmel Tamás, Boros Bálint). Ugyancsak a hátán viszi Lukáts Andor és Tóth Orsi a kis költségvetés és a képiség szándékolt hétköznapiságának összes terhét Pápai Pici Vallomásában. Valószínűtlen, mégis nagyszerű párost alkotnak. A fekete humor különdíját kaphatná, talán az egész mezőnyben, nem csak a kisfilmekében George Paulson, aki, ha magyar lenne, hívhatnák például Pálfi Györgynek is. Az Ász póker egy groteszk, a HBO Született lúzer című sorozatába készült. Már az animált főcím elbeszéli a rákövetkező borzalmakat, hogy azután az akasztófahumor pácában senki se ússza meg szárazon. Műfajilag hasonló, tanyasi abszurdot kreált Perlmann Károly, amihez nagyon tartalmas második réteget ad az állandóan recsegő tévé meg a rádió, amelynek keresőjét a Tilosról a Kossuthra csavargatják - ugyanis éppen 2006 őszét írjuk (Vacsora). Epésen viszonyul saját hőseihez, a narrátor szüleihez Szeiler Péter is saját könyvéből forgatott munkájában: Bevezetés az általános nyelvészetbe, ami az egyik legeredetibb munka. A szatirikus "blokk" ékessége lehet a Szily László szövegeire alapozott Xantus János-film, az Etetés, amelyben Bánki Gergő és Fóti Zsófi kettőse ugyancsak pompás. A Panel (Hájos Zsolt) kettősét a mozinézők szintén kitörő nevetéssel fogadták, még sincs átütő ereje, bár egy tragikomédiához az nem is illene.

 

schwechtje_mihaly_hideg_berek.jpg
Schwechtje Mihály. Hideg berek

Elképesztő látványt ad M. Tóth Géza (Mama), aki ezúttal "élőszereplős" (Török-Illyés Orsolya) filmet csinált. Ebben a József Attila vers-beli teregetés körül forog a világ, de hogy! Már a szárítókötél kihúzásánál az orránál fogva vezeti a nézőt. Sajnos a másik, versenyprogramba válogatott animáció, a kitűnő Hegedűs 2 László alkotása (1Kávé) nem készült el teljesen, én két végefőcímet is láttam. Jópofa, de csak ennyi a Macskásember 0, avagy az orosz montázsiskola hatása egy magyar macskára című bagatell.

 
Frappáns, politikailag nagyon korrekt és majdnem végig ügyesen kivitelezett a Fordítva, Spáh Dávid munkája, ám sajnos épp a poénnál megbicsaklik az előadás lendülete. De ez a munka már kemény versenytársakra lelt, a társadalombírálati, szociológiai vonal idén nagyon erős. Az Alena utazása (Ujj Mészáros Károly) a szarajevói, háború utáni háttérben bogozza egy család összekuszálódott sorsának szálait. Nagy Anikó Mária filmjében egy - túl rideg - terápiás helyiségben három házaspár sorsát ismerjük meg, amelyet a néző akár össze is kapcsolhat egy történet különböző olvasataivá, mindenesetre együtt igazán érdekesek (Apró dolgok). Hasonló problémák nyomába szegődik, de nem tud komoly mélységeket felszínre hozni a Befőtt (Hörcher Gábor) és a Hétfő (Ekési Orsolya), mindkettő illusztratív marad, bár az utóbbi nem is tűzött ki más célt maga elé. Viszont rokon elképzelésből a Sárga labda (Béres Dániel) messzebbre jut, az elérzékenyülő nézőpontot az irónia menti meg, mert kisiskolás hőse focibíró lesz, nem játékos. Részsikernek, túl tételszerűnek éreztem a The Counterpart (Nemes Jeles László) és A szellemek a házat éjjel kifosztják (Cserhalmi Sára-Hevesi Nándor) című munkákat.
 
Nem hagy kétséget rendezői tehetség, kiérlelt társadalmi mondanivaló és biztos koncepció tekintetében két munka, amely remélhetőleg be is töltheti vállalt funkcióját nagy nézettségű műsoridőben, országos tévécsatornán. A Napszúrásban (Horváth Lili) Maja tizenhét éves, intézetben élő árva, de már saját csecsemőjét szoptatja. Nevelőjével való találkozása megváltoztathatja céltalan életét. Még nehezebb sorsú, még elhagyatottabb Schwechtje Mihály hajléktalanul élő két tizenéves fiúja a Hideg berekben. A történet és annak fekete-fehér, naturalista elbeszélése a kategória leghatásosabb, legkeményebb filmjét eredményezte.