(MTI) - Báron György, a MÚOSZ Film- és Tévékritikusi Szakosztályának elnöke elmondta: rendhagyó az idei díjátadó, hiszen a filmkritikusok eddig mindig a Magyar Filmszemle előestéjén adták át a díjaikat. "Most elmarad a szokásos januári-februári filmes nagyhét, de mi úgy döntöttünk, hogy az elmúlt évben született annyi értékes teljesítmény, hogy az idén is a tervezett napon osztjuk ki díjainkat" - fogalmazott a filmkritikus, majd felolvasta MÚOSZ Film- és Tévékritikus Szakosztálya, valamint a Magyar Filmművész Szövetség Filmkritikus Szakosztálya által hétfőn közzétett nyilatkozatot.
Ebben többek között az szerepel, hogy tavaly nyár óta nem indulnak be új produkciók, sem játék-, sem dokumentum-, sem animációs filmek, a már megkezdett munkálatok leálltak, a kész művek, köztük világfesztiválokon sikeres darabok nem jutnak el a mozikba. "Lehetetlen helyzetbe kerültek az artmozik, a filmklubok, az igényes filmlapok, a filmkönyvkiadás, a mozgóképoktatás. Támogatás híján nem csak a magyar filmipar indult sorvadásnak, hanem a teljes nemzeti mozgóképkultúra. Ez oda vezethet, hogy a néző, elsősorban a fiatal nemzedék még inkább kiszolgáltatottjává válik a mozijainkat elöntő kommerszek áradatának" - olvasta fel Báron György.
A díjátadón megjelent Szőcs Géza, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (NEFMI) kultúráért felelős államtitkára, aki a B. Nagy László-díjat adta át a Bibliothéque Pascal két producerének, Angelusz Ivánnak és a Kovács Gábornak. (A film rendezője, Hajdu Szabolcs jelenleg Las Vegasban forgat.) Az államtitkár szintén felolvasta a MUOSZ szakosztályainak nyilatkozatát, majd arról beszélt, hogy az államtitkárság örömmel vesz részt a díjátadón.
"Noha az előző kormányzatok teljesen lehetetlen helyzetbe hozták az országot általában, a kulturális intézményrendszert különösen, mégis meggyőződésünk, hogy füstölgő romok alól előhívjuk az életet" - fogalmazott Szőcs Géza, aki szerint annyi történt csupán, hogy a magyar filmművészet rendszerváltás utáni történetében egy cezúra keletkezik. Úgy vélte, az utókor a magyar film 1990 utáni történetét két szakaszra fogja osztani: 2011-ig és 2011-től. Az államtitkár leszögezte: lesz magyar film 2011 után is, igaz, más finanszírozás és elvek alapján. Szőcs Géza méltatta Hajdu Szabolcs filmjét, és további filmek készítésére bíztatta az alkotót.
Az idei életműdíjat Mészáros Márta kapta. "Sokat kaptam a fejemre a kritikusoktól az elmúlt ötven évben, most mégis különösen örülök, mert egy viharos évben kapom az életműdíjat" - mondta a filmrendező, utalva a magyar filmgyártás megszűnéséről szóló hírekre. A Kossuth-díjas alkotó szerint sértő, hogy a filmszakmát kihagyták a filmszakma jövőjét érintő tárgyalásokból. "Soha senki nem mondta nekünk, hogy a magyar film megszűnik. Erre egyszer csak fogta magát és megszűnt" - fogalmazott a rendező. Téves gondolkozásra utal a filmet cezúrákkal ellátni, hiszen a mai fiatal tehetségek is az idősebb rendezők szárnyai alól bújtak ki.
Mivel a tavalyi filmes felhozatal értékelésére felkért Schubert Gusztáv, a Filmvilág főszerkesztője nem jelent meg az eseményen, Báron György beszélt az alkotásokról. A filmkritikus szerint a mezőny szinte minden kategóriában nagyon erős volt. "A nagyjátékfilmek esetében érezhető a gyengülés, igazán szoros verseny a dokumentum- és kisjátékfilmek mezőnyében volt. Annak azonban nagyon örültünk, hogy két fiatal rendezőnek adhattuk a fődíjakat" - nyilatkozta a filmkritikus.
A legjobb női főszerep díját Török-Illyés Orsolya vehette át a Bibliothéque Pascalban nyújtott alakításáért, a legjobb férfi főszereplőnek Nagy Zsoltot találták a kritikusok a Kolorádó Kidért, valamint A Nibelung-lakóparkért. Szintén a Kolorádó Kid és A Nibelung-lakópark című filmben nyújtott alakításáért vehette át a legjobb női epizódalakítás díját Sárosdi Lilla, míg a legjobb férfi epizódalakításért járó elismerést Szervét Tibor kapta az Apacsok című filmben nyújtott teljesítményéért.
A kritikusok a legjobb dokumentumfilmnek Sós Ágnes Láthatatlan húrok című filmjét találták, a legjobb kisjátékfilmnek járó elismerést Szimler Bálint kapta az Itt vagyokért. Az animációs filmek közül A hentes zsebrádiója című film rendezője, Ulrich Gábor vehette át a díjat Kárpáti György filmkritikustól. A legjobb forgatókönyvnek járó elismerést Dyga Zsombor kapta a Köntörfalakért, a legjobb operatőrnek Fillenz Ádámot választották a Pál Adrienn című film fényképezéséért.
A díjátadón adták át az Árvai Jolán-díjat is, amelyet Demeter István, a Tiszapart Mozi ügyvezető igazgatója és Szilágyi Nóra, a Magyar Operatőrök Társaságának tiktára érdemelt ki. Átadták a Simó Alapítvány díját is, amelyet minden évben a legjobb vizsgafilmnek ítél az alapítvány kuratóriuma. A Simó-díjat az idén Bagota Béla rendező érdemelte Tiszta kéz című diplomafilmjével.
A Magyar Mozgókép Közalapítvány kuratóriuma három héttel ezelőtt erősítette meg, hogy a Magyar Filmszemlét idén is megtartják, várhatóan áprilisban.