Kocsis Ágnes: a magyar társadalmat megosztotta a politika

Film

(MTI) - A mértékadó liberális francia újság a 63. cannes-i filmfesztivál alkalmából megjelent különszámában arra kért a hivatalos programba meghívott rendezők közül hetet, hogy kommentáljon egy hazáját érintő aktuális kérdés kapcsán készült fotót. A fiatal állampolgár című magyar felvétel az országgyűlési választások április 25-i második fordulóján készült: a képen egy választófülkében elbújt kisgyerek kukucskál ki a függöny mögül.
   

KocsisAgnes_DVETT20100502009.jpg
Kocsis Ágnes

Kocsis Ágnes a lapnak elmondta: nyugtalanítónak tartja, hogy az elmúlt években a magyar társadalmat teljesen megosztották a politikai vélemények. "Az embereket ennek alapján ítélik meg. Egy magyart ma elsősorban a politikai véleménye jellemez, ez mindennél fontosabb" - hangsúlyozta a filmrendező.

   
Véleménye szerint ráadásul ezek a vélemények egyre fanatikusabbak, s a fanatizmus azt jelenti, hogy az emberek valami olyasmiben hisznek, aminek már nem is érzékelik az értékét. A politikusoknak és a médiának nyugtatnia kéne az országot, és arra ösztönöznie az embereket, hogy fogadják el egymást - vélekedett Kocsis Ágnes.
   
"Úgy gondolom, hogy a művészetnek nem szabadna a politikával keverednie, s rendezőként megpróbálom nem beleártani magam.  A művészetnek más céljai vannak. Egy művész látószöge másfajta perspektívát kíván nyitni, a dolgoknak más aspektusát próbálja meg hozzáférhetővé tenni, egy olyan részletet, amelyet más különben észre sem vennénk" - fogalmazott a rendező.
   
A művészet emellett azért is fontos Kocsis Ágnes szerint, mert a gyermekekre jellemző nyitottságot élesztheti újjá a felnőttekben; a meglepődés képességét. Elmondta, hogy rendezőként elsősorban az egyének belső élete érdekli: a belső érzelmeket, lelkiállapotokat próbálja kifejezni a hangulatokon, a képeken és a hangokon át mindenféle különleges hatások nélkül, de pontosságra törekedve a színek, hangulatok, gesztusok és tekintetek kompozíciójában.
   
A filmrendező megjegyezte: szomorúan vette észre, hogy ő az egyetlen női rendező a hivatalos versenyprogramban, pedig talán érdemes lenne a világot egy kicsit több női tekinteten keresztül látni.
   
A rendező Pál Adrienn című alkotásának a második legjelentősebb cannes-i program, a filmnyelvet megújító Un certain regard (Egy bizonyos tekintet) elnevezésű szekciójában vasárnap lesz a világpremierje.
   
A 19 alkotást felvonultató válogatást csütörtök este a portugál Manoel de Oliveira költői filmje, az Angelica különös esete nyitotta meg. A 102 éves rendezőt hosszan tartó tapssal állva fogadta a cannes-i Fesztiválpalota Debussy termének 2500 fős közönsége.