Koreára nyit kaput az Uránia

Film

 

Június 22. és 26. között, a diplomáciai kapcsolatfelvétel 20. évfordulójához igazítva rendezik meg az Uránia Nemzeti Filmszínházban a koreai filmhetet. A rendezvény öt napja alatt 10 alkotást mutatnak be az elmúlt tíz év terméséből.

 
A koreai filmgyártás az elmúlt évtizedben igazi jelentős iparággá nőtte ki magát, mely elsősorban a belföldi igényeket elégíti ki, ám ezzel egyidejűleg a nemzetközi sikereket is szállítja.
 
A koreai filmművészetre jellemző az utóbbi évtizedekben megtörtént társadalmi életmódváltás tengernyi aspektusának vizsgálata, szemléltetése, többnyire a tradicionális életvitel felbomlásának bemutatásával párhuzamosan. Ezen felül jelentős hagyományai vannak a középkorban játszódó kosztümös történelmi alkotásoknak, melyek érdekessége, hogy többnyire egy-egy névtelen hős szemszögéből láttatják a mindenki előtt ismert történelmi eseményeket, melyek így sajátos megvilágításba kerülnek. Mindemellett érdemes megemlíteni az amerikai és japán hagyományokat ötvöző, sajátos ízű zsánerfilmek ? bűnfilmek, horrorfilmek ? jelentős szerepét is.
 
A koreai filmgyártás sokszínűsége a 2009-es filmhéten is bebizonyosodik. A tíz alkotás között találunk magánvilágokat feltáró, a sors egyenetlenségeit bemutató szerelmi és emberi drámákat éppúgy, mint horror- és bűnfilmeket, történelmi filmalkotást, valamint igazi kuriózumként sportfilmet és fikciós keretbe ágyazott gasztronómiai ínyencfalatot.
 
Az első kategóriába tartozik a filmhét egyetlen, még a múlt században készült alkotása, az Augusztusi karácsony, mely puritán eszközvilága ellenére mély érzelmekkel mutatja be két ember megismerkedésének történetét. A film óriási hatással volt nem csupán a koreai, de az egész távol-keleti filmes gondolkodásra, ennek bizonyítéka a filmből 2005-ben készült japán újrafeldolgozás.
 
A Rejtett napfény a 2007-es cannes-i fesztivál versenyfilmje, főszereplője, Jon Do-jon elnyerte a legjobb női alakítás díját az új élet reményében vidékre költöző, ám ott újabb sorscsapásokkal szembesülő asszony megformálásáért. A filmhét nyitófilmjének rendezője mögött több évtizedes, sikeres filmes pálya áll, ám a Rejtett napfényt hosszabb kihagyás és egy kultuszminiszteri megbízatás után forgatta.
 
Érdemes megemlíteni az Oldboy rendezőasszisztensének bemutatkozását, a lírai horrorként emlegetett Sírfeliratot, vagy a sötétebb daraboknál maradva Bong Jan-ho, a Gazdatest rendezőjének korábbi sikerfilmjét, A halál jelét.
 
A 2005-ben készült Maraton alapszituációja számos filmverzióban ismert világszerte, ám a megtörtént esetet feldolgozó alkotás főhőse, a 20 éves, autista hosszútávfutó sorsa megrendítette a film népes rajongótáborát. Hasonló történt a 2002-ben készült Hazafelé esetében is, amely kedves humorral mutatja be az idős vidéki nagymama és kisiskolás szöuli unokájának kapcsolatát.
 
Kulisszatitkok és a sportra jellemző megalkuvásmentes küzdelem jellemzi az elmúlt 2 évtized egyik meghatározó koreai szimbólumát, a női kézilabda-válogatott életét bemutató Életünk legszebb pillanatai című alkotást.
 
A hazájában és az ázsiai térségben hallatlanul népszerű Kim Te-hi és Jong Jun-ho Budapesten forgatja egy Dél-Koreában nagy sikerrel futó televíziós kémsorozat legújabb epizódjait. A korábban már prágai részekkel is jelentkező sorozat nagy hatással volt a Dél-Koreából Csehországba irányuló idegenforgalomra. A megnyitón szintén jelen levő elismert producer, Jong Te-von hazánk esetében is hasonlóban reménykedik.
 
További részletek a www.urania-nf.hu oldalon.