Kortárs amerikai tévésorozatokról ír a Metropolis

Film


csi_bytimesunioncom.jpg
Munkában A helyszínelők

A lap szerkesztői szerint az elmúlt évtizedek, de főleg az ezredforduló mozgóképkultúrájának rendkívül izgalmas fejleménye az amerikai tévésorozatok megújulása és elképesztő sikerszériája. A 24, a Lost, a Maffiózók, a Deadwood vagy épp a CSI: A helyszínelők nem pusztán a hagyományos műfajok (thriller, gengszterfilm, western, bűnügyi film) újrafogalmazása okán érdemes a figyelmünkre, hanem azért is, mert ezek a kortárs amerikai sorozatok kreativitásukban felveszik a versenyt az ezredforduló hollywoodi filmkészítésével. 

Az összeállításban a kortárs amerikai sorozatkultúra legizgalmasabb aspektusait áttekintő, valamint a legismertebb, idehaza is népszerű sorozatokat különböző elméleti megközelítések mentén elemző szövegeket közölnek. Krigler Gábor írása (Az előző részek tartalmából. Az amerikai sorozatok világa) például az epizodikus történetmesélés hagyományában is elhelyezi az amerikai tévésorozatok történetét, majd áttekinti a kortárs amerikai televíziós térkép sajátosságait. A szerző kitér az amerikai sorozatok írói hátterére, a kérdésnek egy másik dimenzióját pedig az összeállítás második szövegében Jason Mittel elemzi. 

Mittel tanulmánya (Narratív komplexitás a kortárs amerikai televíziózásban) a narratív komplexitás kérdését járja körül, a kortárs sorozatoknak a nézői oldalt/befogadói-használói közösségeket is minden korábbinál jobban aktivizáló sajátosságát vizsgálva. A két átfogó, bevezető jellegű tanulmány mellett három olyan írást is olvashatunk, mely egy-egy idehaza is népszerű sorozatot elemez. Havas Júlia Éva gender központú tanulmánya (Női sorozatok: kettő plusz kettő. Kortárs amerikai tévésorozatok nőképe) a Született feleségek és a Szex és New York nőábrázolását vizsgálja. Martha Gever cikke (A bűn digitalizált látványa. A CSI: A helyszínelők és a társadalom anatómiája) pedig a kritikai kultúrakutatás perspektívájából vizsgálja a CSI: A helyszínelők társadalmi jelentéskonstrukcióját. Végül Christopher Hight írása (Inercia és interioritás. A 24 mint a televizuális metropolisz esettanulmánya) a 24 című sorozatot elemzi a társadalmi és személyes terek konstrukciója, a mobilitás és a kommunikáció szempontjából.