?A KÖZELEBB! azzal a ténnyel foglalkozik, hogy a szerelemben mindig a kezdetekre és a befejezésre emlékezünk, és hajlamosak vagyunk elfelejteni, mi történt közben ? mondja Mike Nichols rendező. ? Ez olyan érdekes kérdéseket vet fel, hogy valóban emlékszünk-e a dolgokra és ténylegesen milyen is számunkra az élet??
Patrick Marber darabja 1997-ben debütált Londonban, hatalmas sikert aratva. Az író szerelmi történetként írja le a KÖZELEBB!-t. ?Természetesen másról is szól. Féltékenységről, hazugságokról, amiket magunknak, illetve a hozzánk legközelebb állóknak mondunk, a módokról, ahogy emberek (ki)használják egymást. És, mint a legtöbb szerelmi történetben, a dolgok rosszra fordulnak??
A cím, állítja Marber, szabadon értelmezhető. ?Valami homályosat akartam, ami sejtet egy hangulatot anélkül, hogy lezárná a lehetőségeit annak, hogy mit takarhat a történet.?
Hét évvel ezelőtt, amikor John Calley producer először olvasta a történetet, azonnal fantáziát látott benne. ?Ez egy figyelemre méltó dokumentum korunkról, szellemes, mérhetetlenül romantikus, és ? úgy gondolom ? nagyon fontos? ? állítja Calley.
Ami kíváncsivá tette Calleyt és Amy Pascalt (mindketten a Sony Pictures Entertainment elnökei), az Marber szellemes és pontos elemzése, ahogy egy modern korba helyezett szerelmi viszonyt boncolgat. ?Marber megközelítésmódja igen sajátos ? jelenti ki Calley. ? Az emberek a szerelembe esés narkósaivá válnak nála, és nehezen tudnak leszokni erről a drogról??
Azonban amikor Calley és Pascal megkeresték Marbert, hogy megfilmesíthessék a darabot, Marber elutasította őket.
Szerencsére évekkel később, miután sikeresen játszották a Broadway-n, a darab felkeltette a rendező, Mike Nichols érdeklődését. Nichols szerint a meghitt kapcsolatokkal foglalkozó, humoros és egyben komplex darab nagyon jól adaptálható, mert struktúrája filmszerű a négy főszereppel, melyek érdekesek és a változó személyiségek a történet folyamán bontakoznak ki.
Nichols tűnt a történet ideális rendezőjének, mivel a KÖZELEBB! sztorija hasonlóságokat mutat a rendező korábbi filmjeivel, mint a Nem félünk a farkastól és a Testi kapcsolatok, amelyekben a rendező már bizonyította érzékét a férfiak és nők közti kapcsolatok ábrázolásában. A férfi és nő közti dinamika ?életünk középpontja a Földön. Erről szól a legtöbb vicc, a legtöbb novella, ezzel foglalkozik leginkább a zene. Ez ? jobb szó híján ? az élet. És ez végtelenül érdekes? ? állítja Nichols.
Nichols Calleyt kérte fel a produceri munka ellátására. Ők ketten negyven éve barátok, Calley volt a producere Nichols Joseph Heller novella-adaptációjának, A 22-es csapdájának, 1970-ben.
Nichols szerint a KÖZELEBB!-t az teszi könnyen megfilmesíthetővé, hogy ?a történet oly módon van előadva, ahogy az emberek emlékeznek? Nehéz az intimitást élő közönség előtt megjeleníteni, míg a moziban a néző egyedül van a sötétben a szereplőkkel, ez sokkal megfelelőbb az intimitás, a szex és a szerelem megjelenítésére.?
Nichols Marbert kérte fel a forgatókönyv megírására, aki örömmel dolgozott együtt a rendezővel. ?Azt kérte, hogy maradjak hű a darabhoz ? meséli Marber. ? Azt a szabályt állította fel, hogy majdnem úgy fogjuk előadni a történetet, ahogy azt a színpadon tették ? meglehetősen hosszú beállításokkal.?
A KÖZELEBB!, jelenti ki Marber, nem moralizál, mozgásteret hagyva ezzel a nézőnek, hogy saját ítéletet alkosson.
A forgatókönyv megőrzi a darab fanyar humorát, két pár egybefonódó történetét, vagy ? ahogy Cary Brokaw producer fogalmaz ? ?két férfi és két nő közti kapcsolat, mely a két férfi versengésében bontakozik ki, amint harcolnak a nőkért.?
Mozibemutató: 2005. február 17.
Szereplők:
Julia Roberts
Jude Law
Natalie Portman
Clive Owen
Producer:
Mike Nichols
Johan Calley
Cary Brokaw
Írta:
Patrick Marber
Látvány:
Tim Hatley
Jelmez:
Ann Roth
Fényképezte:
Stephen Goldblatt, ASC, BSC
Rendezte:
Mike Nichols