A közösségépítés lehet a független filmforgalmazók mentőöve?

Film

A Titanic Filmfesztivál kedden délután egy kerekasztal-beszélgetés keretében járta körül a független filmforgalmazók lehetséges "válságkezelő" kiútjait, hiszen manapság egy független egyre kevésbé tud lépést tartani a jogtulajdonosok által egy sikeresebb filmért kiszabott csillagászati összegekkel. Bár jócskán vannak, akik hajlanak a bevétel-megosztásos módszerre (főleg a kisebb filmek esetében), a "nagyobb halakat" úsztató jogtulajdonosok még mindig az előre biztosított, horribilis összegekre szavaznak. Bognár Péter, a Filmklik ügyvezető igazgatója úgy fogalmazott: az alapvető kérdés az, hogy egyáltalán szükség lesz-e a független forgalmazókra, vagy az utcára fognak kerülni.

 
"A digitális nagyforgalmazók, nagyhalak itt lesznek hamarosan: az Amazon, az iTunes már itt van Európában és valószínűleg Magyarországra is hamarosan be fogják tenni a lábukat. Mi függetlenek eddig is, és ezek után is valamilyen alternatívát kínálunk annak a globalizált fősodornak, amitől mindig idegenkedtünk" - mondta Bognár Péter. Szerinte egy olyan közösségépítő modellt kellene a magyar független forgalmazóknak kidolgozniuk, amelynek révén a magyar piac meg tudná akadályozni, hogy a "nagyhalak" megegyék. Fontos, hogy a függetlenek kínálatot tudjanak biztosítani, színeket hozzanak a piacra.
 

Az ügyvezető igazgató hangsúlyozta: el kellene kezdeni azon gondolkodni, hogy ehhez hogyan lehetne hozzáfogni. A különböző, külföldön jól működő üzleti modelleknek a magyar viszonyokra való applikálása azonban igen nehézkes lenne a beszélgetőpartnerek szerint. A Daazo.com rövidfilmes oldal egyik alapítója, Áprily Zoltán szerint Magyarországon nagyon el vagyunk kényeztetve internet szempontjából, "mi mindent ingyen szeretnénk megnézni" - így nem biztos, hogy nálunk is kifizetődőek lennének az eleinte ingyenes, majd bizonyos tartalmak esetében fizetőssé váló site-ok. A beszélgetésen felmerült a bankkártyás fizetés kérdése is, amely külföldön már gördülékenyen működik, nálunk azonban még igencsak gyerekcipőben jár, hiszen csak nehezen szánjuk rá magunkat a bankkártyánk adatainak kiszolgáltatására.

 
Dobó Mátyás, a Blogter egyik vezetője hangsúlyozta az ingyenes minták hozzáférhetőségének jelentőségét: ha nem is az egész filmet, de ingyenes részleteket kell hozzáférhetővé tenni, hogy "annak a közösségnek, amely például jó minőségű művészfilmek köré szerveződik, legyen a kezében eszköz, amellyel tudja terjeszteni az igét". A legoptimálisabb megoldásként a közösségépítés és az ilyen módon koncentrált célközönség világos kijelölése merült fel: Bognár Péter felhívta a figyelmet a Filmklik blogjára, ahova várnak "hideget-meleget", hiszen a megoldást a legkönnyebben együtt tudjuk meglelni. "Kötelességünk, hogy megtaláljuk ezeket az utakat. Tényleg a szürkeség fog eljönni, ha mi alternatívok nem akarjuk bebizonyítani, hogy van másfajta filmnézés. Ha a globalizált piac fog minket nyakon önteni, akkor tényleg vége a művészfilm-forgalmazásnak" - mondta elkeserítő, egyúttal tettre sarkalló végszóként az ügyvezető igazgató.