A külföldi magyar kulturális intézetek filmes programjai

Film

 Gigor Attila A nyomozó című filmje

(MTI) - Ecsedi-Derdák András, a Párizsi Magyar Intézet (PMI) vezetője emlékeztetett arra, hogy a Balassi Intézet egy húsz külföldi kulturális központból álló hálózatot tart fenn a világ 19 államában, melyet további hét országban egy-egy kulturális szakdiplomata munkája egészít ki. Noha a magyar intézetek dolga nem csupán a hazai filmek népszerűsítése, a terület jelentőségét mutatja, hogy a filmszemle az egyetlen rendezvény, amelyre kötelezően haza kell térnie az összes intézetvezetőnek - mutatott rá Ecsedi-Derdák András.

 
A párizsi intézet vezetője megjegyezte: a 24 helyszínen szervezett filmes projektekre a hálózat programkeretéből 2008-ban mindössze 80 millió forint állt rendelkezésre, ezért különösen fontos külső támogatást szerezni a programokhoz. A pénz azonban nem minden, fontos a jó szervezés - tette hozzá. Mint elmondta, a magyar intézetek korábban inkább filmklubokat szerveztek, de az utóbbi időben arra törekednek, hogy nagyobb közönséget vonzó programokat rendezzenek, illetve segítsék ilyenekre eljuttatni a magyar filmeket.
 
Mint Takács Ildikó Katalin beszámolt, 2008-ban Berlinben, Delhiben, Londonban, Bukarestben, Helsinkiben, Párizsban, Prágában, Tel-Avivban és Sanghajban szerveztek saját filmes projekteket. A berlini Collegium Hungaricumot vezető Can Togay János által szervezett Cinema Total komplex rendezvénysorozatán 200 vendég - köztük Szabó István, Udo Kier és Ulrich Gregor -, valamint 612 látogató fordult meg, ami komoly sikernek számít - fűzte hozzá Takács Ildikó Katalin. Megemlítette a londoni központ által első alkalommal megszervezett, Check The Gate című magyar filmfesztivált is, amelyet a hazai filmgyártás 100. évfordulójának tiszteletére hívtak életre. A négynapos rendezvénysorozat keretében a magyar újhullám alkotóinak kilenc kis- és hét nagyjátékfilmjét mutatták be, valamit Korda-plakátkiállítást és szakmai fórumot is szerveztek.
 
A párizsi Silent Cinema projektről Ecsedi-Derdák András számolt be: a PMI tetőteraszán tartott szabadtéri filmvetítésekről elmondta, azok sajátos jellegük és a különleges helyszín miatt "pr-akcióként" is kiválóan működtek. A PMI igazgatója kitért a hazai filmek romániai bemutatkozására is. Mint mondta, a 39. Magyar filmszemlén vetített alkotásokból összeállított DVD kiadását a román kulturális minisztérium támogatta, de nagy siker volt az ötödik alkalommal megrendezett FILM.DOC magyar-román dokumentumfilm-fesztivál is.
 
Ecsedi-Derdák András a 2009-es tervekről szólva elmondta, hogy a New York-i és washingtoni magyar évad programjában számos filmes esemény kapott helyet: a szervezők vetítéssorozatot szentelnek Tarr Bélának és az általa kiválasztott fiatal rendezőknek, de bemutatják Forgács Péter Hunky Blues és Dunai Exodus című dokumentumfilmjeit is. A párizsi tervekről szólva az intézetvezető kiemelte: a PMI vetítőtermét a visegrádi országok közösen működtetnék Dunamenti mozi elnevezéssel, így megoszlanának a fenntartási költségek és nagyobb visszhangot kaphatnának a programok.
 
Mint Takács Ildikó Katalin hozzátette, 2009-ben a sikeres fesztiválok folytatása mellett a kultúrdiplomácia magyar-kínai filmhetet, illetve koprodukcióban készített filmsorozatokat is tervez.