Külföldről is ráláttak a filmszemlére

Film


filmszemle2009_apafold_nagyviktoroszkar.jpg
"A mai magyar film reménysugara" (Nagy Viktor Oszkár: Apaföld)

(MTI) - A 40. Magyar Filmszemléről és a díjazott filmekről a Hollywood Reporter és a Variety honlapján, valamint a Screendaily.com oldalon is olvashatott a közönség, a nemzetközi független filmes közösség híroldalán, az indieWire.com-on azonban részletes írás foglalkozott az idei szemle filmes felhozatalával.

 
Bár a cikk szerzője szerint a legtöbb bemutatott film nem állná meg a helyét nemzetközi fesztiválokon, üdítő kivételként az Utolsó idők, A hetedik kör és a Tréfa című filmeket említette. Mátyássy Áron, Sopsits Árpád és Gárdos Péter filmjében a várható nemzetközi fesztiválszereplések és lehetséges sikerek mellett az is közös, hogy mindhárom alkotás fiatal szereplők drámáin keresztül hívja fel a figyelmet az egymásra való odafigyelés, a felelősségvállalás és a tetteink következményeivel való szembenézés fontosságára - írja az indieWire.com.
 
Nagy Viktor Oszkár Apaföld című filmjéről "a mai magyar film reménysugaraként" esik szó a cikkben, amely hangsúlyozza, hogy a filmet méltánytalanul hagyta figyelmen kívül a szemle zsűrije. Az egyszerű vonalvezetésű apa-fiú történet a többi külföldi kritikus tetszését is elnyerte, hiszen ennek az alkotásnak ítélték a Gene Moskowitz-díjat.
 
Pálfi György Nem vagyok a barátod című filmjét a mustra leginkább várt alkotásaként említik, ami végül, "valódi rendezői elképzelést, illetve irányítást nélkülöző, két nagyfilm között gyorsan összecsapott" alkotásként, "az üdítő kísérőfilm ellenére" csalódást okozott. A szintén a budapesti fiatalok világába kalauzoló Papírrepülők a cikk írója szerint sokkal jobban és életszerűbben mutatja be ezt a sajátos közeget. Szabó Simon filmjében a fiatalos zene és látvány mellett elsősorban a frappáns zárómondatot értékelték a külföldi kritikusok.
 

filmszemle2009_papirrepulok_szabosimon.jpg
Szabó Simon: Papírrepülők

A lazább filmkészítési módszerrel élő alkotók mellett a szemlén olyan rendezők filmjei is megjelentek, akik a precízen megkomponált, végletekig kidolgozott látvány hívei, ezek közé az alkotások közé sorolták Pater Sparrow 1 és Vranik Roland Adás című filmjét.

 
Hosszan méltatták Kenyeres Bálint fesztiválnyitó rövidfilmjét, A repülés történetét is, amely az indieWire kritikusa szerint a Before Dawnhoz hasonló nemzetközi sikerekre számíthat.
 
A Hollywood Reporter írása szerint a Valami Amerika 2. díja a problémákkal küzdő kereskedelmi filmiparnak szóló szimbolikus támogatás is egyben. A film első része 2002-ben nézőcsúcsot döntött, és a készítők abban reménykednek, hogy a folytatás még több mozilátogatót vonz majd. Az indieWire szerint azonban míg Herendi Gábor filmje a magyar közönséget biztosan, a régión és a kultúrkörön kívül eső nézőket - a fesztivál többi közönségfilmjéhez hasonlóan - feltehetően nem tudná meghódítani.
 
A Screendaily.com írása megjegyezte: a korábbi évektől eltérően a nagyjátékfilmes kategória 18 versenyfilmjét nem nemzetközi, hanem magyar filmes szakemberekből álló zsűri bírálta el.
 
A Hollywood Reporter a gazdasági válság kontextusában is említi a szemlét, Grunwalsky Ferencet, a Magyar Mozgókép Közalapítvány elnökét idézve utal arra: a globális válság közepette a magyar filmesek sem reménykedhetnek helyzetük javulásában. Pozitív fejleményként számol be ugyanakkor azokról a filmszemlén elhangzott bejelentésekről, miszerint az MMK együttműködési megállapodást köt  ír partnerével a Berlinalén, és újjáépítik a tavalyelőtt leégett Huszárik-stúdiót.