Láthatatlanná vált az amerikai versenyfilm rendezője

Film


tree_of_life_bradpitt.jpg
Brad Pitt a Tree of Life című filmben
 
(MTI) - Bill Pohlard producer elsősorban a rendező félénkségével indokolta annak távolmaradását. "Egyébként nem is akar a filmjéről beszélni, azt szeretné, ha a nézők úgy fogadnák be, mint egy verset, és hogy mindenki úgy értelmezze, ahogy szeretné" - tette hozzá.
    
A producerek mellett a sajtótájékoztatón a két főszereplő, Brad Pitt és Jessica Chastain képviselte a filmet, nem jött el Sean Penn sem, aki a filmben csak egy kisebb, szöveg nélküli szerepet alakít. A producer azonban azt ígérte, hogy az esti díszbemutatón az amerikai filmsztár is fel fog vonulni a vörös szőnyegen. Sean Penn egy civil szervezet képviseletében Haitin tartózkodik, s egyenesen onnan érkezik Cannes-ba.
   
A 67 éves Terrence Malick ritkán forgat, negyvenéves pályafutása ellenére a The Tree of Life csak az ötödik játékfilmje, amelyet rendezőként jegyez. Az 1973-as Sivár vidékkel tette le névjegyét a filmvilágban. A hetvenes években még két filmhez adta nevét (az egyiknek csak forgatókönyvírója volt), majd hosszú szünet következett, és csak a kilencvenes évek végén hallatott újra magáról Az őrület határán című második világháborús drámával. Visszatérése sikeres volt, az alkotást Arany Medvével jutalmazták a Berlinalén. Az új világ című, 2005-ös film viszont már nem kapott akkora visszhangot.
    
A festőiként jellemzett képi világgal dolgozó Malick 2008-ban kezdte forgatni a The Tree of Life című filmet, amelyet a szervezők már a tavalyi cannes-i filmfesztiválra beharangoztak, a rendező viszont nem készült el vele, így csak most mutatja be a nagyközönségnek.
    
A teljes univerzum működését bemutató, több mint kétórás film története az ötvenes években egy vallástól átitatott texasi kisvárosban játszódik, s egy átlagos háromgyerekes amerikai család sztoriját meséli el: a tekintélyelvű, fiait elnyomó apát alakítja Brad Pitt, oldalán a gyengédséget és az irgalmasságot megtestesítő anyával (Jessica Chastain).
    
A családtörténet azonban csak része egy az "életnél is hatalmasabb", kozmikus perspektívába helyezett alkotásnak, amelyben a világ keletkezésétől az élet megjelenéséig az evolúció különböző formáit is bemutatja a rendező, s nagyon fontos szerep jut a természeti képeknek, illetve a vallást, valamint a filozófiát érintő kérdéseknek. 
    
A délelőtti sajtóvetítésen a film fogadtatása nagyon vegyes volt: az újságírók egy része tapsolt, de sokan füttyel és búgással fogadták az amerikai versenyfilmet.