(MTI) - Operatőrként és az elmúlt években egyre inkább rendezőként is mindig szerette a szokatlan dolgokat, a különleges megoldásokat. Legutóbb a világon egyedülálló módon célfotó kamerával készített mozit; A sírásó című alkotás szerepelt az idei Magyar Filmszemle játékfilmes versenyprogramjában.
"Gondolkodom egy következő nagy kísérleten, de még nem jutott eszembe, mi legyen az. Csak akkor fogok bele valami újba, ha az megérint, megfog. Komolyan veszem az operatőri munkát, de a rendezőktől eltérően szerencsére nem vagyok rákényszerítve az állandó produkálásra" - fejtette ki Kardos Sándor.
Az operatőr az elmúlt négy évtizedben számos kiváló rendezővel, Tarr Bélával, Tímár Péterrel, Salamon Andrással, Pacskovszky Józseffel dolgozott együtt, legemlékezetesebb együttműködése mégis Bereményi Gézához fűzi, akivel A tanítványokat, az Eldorádót, A turnét, A hídembert csinálták.
"Bereményi Gézával a jövőben is tervezünk közös munkát, de erről egyelőre nem szeretnék beszélni" - mondta Kardos Sándor. Mint kifejtette, mindenkivel szívesen dolgozott, akit szakmailag elismert, és akivel emberileg is ki lehetett jönni. Hozzátette, hogy a fiatal rendezői generáció tagjaival is szívesen forgat, például Groó Dianával.
Azzal kapcsolatban, hogy a pénzszerzés mikéntjén kívül sokat változott-e a szakma az elmúlt évtizedekben, Kardos Sándor azt mondta, Esterházy Pétert tudná idézni, aki szerint a világ minden regénye ugyanarról szól, csak az a kérdés, hogyan.
"A pénzszerzés megkerülhetetlen, manapság kevesebből csinálunk filmeket és sokkal mostohább körülmények között, mint régen. Biztos van a korszellemből adódó különbség is a múlt és a jelen filmjei között, de a lényeg az maradt, hogy jó legyen és érdekes" - fejtette ki Kardos Sándor.
Kitért arra, hogy saját munkáiban csak utólag tud felfedezni tendenciákat vagy bármiféle érdekes dolgot, mert amikor benne van a filmben, akkor a lelkesedése viszi előre, illetve ami éppen eszébe jut, az ösztönei. Megjegyezte: hasonló stílusú filmek hasonló megoldásokat hordoznak magukban, ami veszélyes, ennek elkerüléséhez szükséges egyfajta tudatosság.
Kardos Sándor 1944-ben született. 1969-ben végzett az Eötvös Loránd Tudományegyetem magyar-népművelés szakán, majd négy évvel később operatőri diplomát szerzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. 1972-1979 között a Mafilm segédoperatőre volt, utána a Magyar Televíziónál dolgozott mint rendező-operatőr. 1986-ban Balázs Béla-díjat kapott, 1990-ben érdemes művész, 1999-ben kiváló művész lett. 2000-ben a Glamour című filmért Az év operatőre díjat kapta.
Ismertebb filmjei: A szeleburdi család (1981), Egészséges erotika (1985), Eldorádó (1988), A legényanya (1989), Zsötem (1992), A turné (1993), A hídember (2002).
Korábban: