Wim Wenders |
Milyen szerepe lehet a filmművészetnek a válságos időszakát élő Európai Unióban? A filmakadémia tagjai ? köztük több mint negyven magyar alkotó ? erre az aktuális kérdésre is keresték a választ a december eleji rendezvényen. A bádogdob című adaptációjáért 1980-ban Oscar-díjat érdemlő Volker Schlöndorff rögtön két forgatókönyvet is felvázol az MTVA riporterének, és még a rosszabbik verzió szerint is minimum az összetartó erőt jelentheti a mozgókép. Az európai film szerepéről beszél a nálunk is bemutatott, és remek kritikákat kapott Egy jobb világ alkotója, a legjobb európai rendezőnek választott Susanne Bier, de megszólal a film egyik főszereplője, az Ópium című Szász János-filmből már ismerős Ulrich Thomsen dán filmszínész is.
A nemzetközi helyzet latolgatása mellett persze jut idő bőven a szakmázásra: Schlöndorff például elárulja, mennyire retteg Bizet Carmenjétől, első színházi rendezéséről, a díjátadó előtt készült hosszabb interjújában Wenders pedig az európai filmforgalmazás nehézségei mellett Pina Bauschról és társulatáról készített filmjéről is beszél. Megszólal még a riportfilmben az Oscar-esélyes, de az európai akadémiát egyelőre a zenéjével meggyőző The Artist című film francia rendezője, a már Cannes-ban nagy feltűnést keltő Michel Hazanavicius, az idei életműdíjas rendező, a Veszedelmes viszonyokat is jegyző Stephen Frears, az akadémia igazgatótanácsában beválasztott magyar producer, Kántor László, és bohóckodik egy sort a kamerának Aki Kaurismäki Le Havre című filmjének főszereplője, André Wilms is.
A januári folytatásban a Casino Royal rosszfiúját alakító dán színészre, Mads Mikkelsenre, a Melankólia díjazott látványtervezőjére, Jette Lehmannra, valamint a kecskeméti stúdióban készült Chico & Rita, a legjobb európai animációnak választott egész estés rajzfilm alkotóira, Fernando Trueba, Javier Mariscal és Tono Errando interjúira számíthatnak a nézők.