Match point másodszor

Színpad

Woody Allen bármely eddigi filmje igazi közhelytár. A legelcsépeltebb szófordulatok hangoznak el, egyik a másik után, de mindez olyan szövegkörnyezetben, és olyan alakok szájából, hogy a kiürült frázisok önmagukból kifordulva, sorra friss tartalommal töltődnek fel. A rendező filmjeinek erőssége nagyon jól szerkesztett, és meglehetősen éles dialógusokban rejlik. A Match Point ez alól, mintha kivétel lenne. Filmes közhelyből van itt bőven, de élnek, frissességnek sajnos nyoma sincs. Épp ezért, aki szereti Woody Allent és filmjeit nemcsak azért lesz csalódott, mert annyira hiányzik a vászonról az óriási szemüvegkeret mögül kémlelő kétségbeesett szempár, ráncolt homlok, és tétova járás, hanem mert az lesz az érzése, mintha nem Woody Allen filmet nézne. Ez mindenekelőtt azzal magyarázható, hogy az új filmben a szófordulatokhoz és a filmes közhelyek használatához való viszony változott meg. Méghozzá alapvetően, és sajnos negatív értelemben. Woody Allen valahogy mindig a másik oldalról készített filmet. Annak ellenére, hogy színészként is megjelent a filmekben, mégis kívül tudott maradni rajtuk, sőt az egész filmes szakmán. A Match Point esetében beszélhetünk ugyan Woody Allen kívülállóságáról, idegenségéről, hiszen az amerikai rendező ezúttal "angol" filmet készített. De átvitt értelemben a kívülállóság, idegenség ami Woody Allen szerencsétlen tekintetéről rí le, ami annyi feledhetetlen derűs pillanatot okozott a közönségnek a Match Pointból teljességgel hiányzik.
Jonathan Rhys Meyers, Scarlett Johansson és a kerékpár
 

Woody Allen új filmjében a brit Kitchen Sink filmek jól ismert témája köszön vissza: a központi probléma a szociális létrán való feljebb kerülés mikéntje és következményei. Az ír származású megfáradt teniszcsillag oktatóként keresi megélhetését Londonban. Persze beleszeret egy dúsgazdag londoni úr lányába és szakmát váltva sikeres üzletemberként érvényesül. A lány bátyjának barátnőjével lesz viszonya és ez egy meglehetősen motiválatlan, furcsa gyilkossághoz vezet. A szerető szerepében Scarlet Johannson domborít, ez nyilván nagy vonzerő a közönség férfitagjai számára, de valójában lehetne bárki más is, aki egy harmadrendű színésznőcskét játszik a filmben. Nem így a gazdag úr lányát alakító Emily Mortimer. Ő az egyetlen, aki megérdemli, hogy Woody Allen eddigi filmjeinek szereplőivel egy kategóriába kerüljön: sznob, de mégis kedves, butácska lányt testesít meg kiválóan, aki ha nem a múzeumokat járja, lázmérővel a szájában ül a reggeliző asztalnál, és gyermeke megfoganásához várja a kellő pillanatot. A lázmérős jelenet az egyetlen a filmben, mikor a közönség úgy kacag fel, mint mondjuk az Annie Hall nézése közben. A film összes többi jelenete leginkább semmilyen. A közönség mintha azért ülne a moziban, mert kifizette a jegyét, és ha már kifizette, hát végignézi a vetítést.
Az alaptörténet és a tematika egyértelműen Jack Clayton Hely a tetőn című filmjét juttatja eszünkbe, viszont a film hatását tekintve inkább Stanley Kubrick Tágra zárt szemek című filmjére emlékeztet, nemcsak elnyújtott hossza, hanem didaktikussága miatt is. Az egyáltalán nem Woody Allenre jellemző szimpla túlmagyarázás részének tekinthető a zeneválasztás is. Donizetti Szerelmi bájital című vígoperájának legelcsépeltebb andalító áriái csendülnek fel többször is a filmben. Ez még nem is lenne baj, hiszen az opera és a film témája közt vannak átfedések: Donizetti művének főhőse is egy szerencsétlen parasztfiú, aki meghódítja egy gazdag úr lányát. De az operával való tematikus hasonlóságon a Match Pointban nem sikerül túlmutatni. Ez alapján Woody Allen új filmjét szinte semmi nem különbözteti meg egy profi amerikai filmtől. Kivéve talán egy jelenetet, melyben a Scarlet Johannson alakította szerető ordít az utcán, és közben pont úgy pattog, mint egy teniszlabda. Ez az a fajta jelenet, ami nem elég jó, de nem is elég rossz ahhoz, hogy a kellő hatást elérje.
A film expozíciójában lelassított teniszlabdát látni. A kép kimerevedik, és nem tudni a labda átesik-e a háló másik oldalára vagy sem. A Match Pointban a téma adta lehetőségek sora kiaknázatlan marad, Woody Allen hiányát, és mindenekelőtt a dialógusok tompaságát sajnos a két főszereplő érzéki szája sem ellensúlyozhatja. Meccslabda itt.

Scarlett Johansson és Jonathan Rhys Meyers esőben a mezőn