Meghalt Ronald Neame

Film


ronaldneame.jpg
Ronald Neame

A család barátainak tájékoztatása szerint a filmes nemrégiben elesett, és ebből a balesetből azóta sem tudott felépülni. A Londonban egy fotóművész és egy színésznő fiaként született Neame filmes karrierjét az Elstree stúdió kifutófiújaként kezdte. Ebben a neves brit filmgyárban találkozott Alfred Hitchcockkal, akinek 1929-es filmjének, a Zsarolásnak később segédoperatőre lett. Első saját operatőri munkája az 1933-as Happy című musical volt. Később is számos film fényképezésén dolgozott, David Lean két művének is ő volt például az operatőre: a Noel Cowarddal közösen rendezett Rendületlenül című háborús drámának 1942-ben és a Vidám kísértet című vígjátéknak 1945-ben. Neame emellett forgatókönyvírással is foglalkozott: mint forgatókönyvíró szintén Lean munkatársa volt a Szép remények és a Késői találkozás című 1946-os alkotásokban. 

A rendezés felé az 1947-es Take My Life című thrillerrel fordult. Ezt követően több mint 40 éven át tartó rendezői pályája során olyan színészekkel dolgozott együtt, mint Alec Guinness (The Card,1952; The Horse's Mouth, 1958; Tunes of Glory, 1960), Judy Garland (az 1963-as Örökké énekelnék a sztár utolsó filmje volt), Maggie Smith (aki Neame 1969-es művében, a The Prime of Miss Jean Brodie-ban nyújtott alakításával a legjobb színésznőnek járó Oscart nyerte el) vagy Gregory Peck (Az egymillió fontos bankjegy). A művész legismertebb munkája azonban kétségtelenül A Poseidon katasztrófa című film volt, amit 1972-ben mutattak be Gene Hackman, Ernest Borgnine és Shelley Winters főszereplésével, és 1973-ban két Oscar-díjat is nyert (legjobb betétdal és vizuális effektek). Később két remake is készült belőle: egy 2005-ös tévéfilm, A Poseidon-kaland és a 2006-os Poseidon. 

Neame egy 2006-os BBC-interjúban elárulta: nagyon meglepte, hogy filmjének ilyen nagy lett a hatása ? ő sosem gondolta volna, hogy munkája több, mint egy átlagos mozi. Ugyanebben az interjúban a rendező kifejtette véleményét a mai, modern filmművészetről is. "Részben azért olyan frenetikusak a mai filmek, mert nincs elég jól megírva a cselekményük. A történetmesélés és a karakterábrázolás terén való hiányosságaikat a gyors vágással és a kamera dinamikus rángatásával próbálják kiküszöbölni, ami igen sajnálatos" ? vélte. Ronald Neame-et harmadik felesége, Donna Friedberg, első házasságából született fia, Christopher Neame író-producer és unokája, a tévés producerként dolgozó Gareth Neame gyászolja.