Metropolis: megjelent a dokuszám

Film

A dokumentumfilm elméleti kérdéseiről való gondolkodás végigkíséri a filmtörténet és a filmelmélet legkülönbözőbb korszakait és irányzatait. A mozgóképi realizmusnak, a dokumentumfilm elméleti kérdéseinek, illetve a fikciós és nem fikciós formák kapcsolatának tárgyalása a filmtörténet azon pillanataiban volt különösen fontos, amikor a film és a valóság kapcsolatának újradefiniálása került új törekvések középpontjába. 

A magyar nyelvű filmes szakirodalomban azonban ezek a kérdések csak érintőlegesen és szakaszosan jelentek meg. A Metropolis dokumentumfilm-elméleti összeállítása ezt a hiányosságot kívánja ? legalább részlegesen ? pótolni. A szerkesztőknek az volt a céljuk, hogy az elmúlt bő másfél évtized dokumentumfilm-elméleti szakirodalmának néhány kulcsszövegét magyar nyelven is elérhetővé tegyék. Olyan szövegeket, melyek a kortárs dokumentumfilmes szcéna legfontosabb vitakérdéseit (autentikusság és objektivitás; a dokumentumfilm és a társadalmi valóság; dokumentumfilm és politika, publicisztika ? a társadalmi szerepvállalás kérdései) elméleti összefüggésekben jelenítik meg. 

A lapszám épp ezért nem pusztán a hazai (dokumentum)filmes szakma tagjai és a filmelmélettel foglalkozó kutatók számára lehet hasznos olvasmány, hanem a dokumentumfilmek ? sőt tágabban a világról, a társadalmi valóságról felvetett problémák ? iránt érdeklődő minden néző, olvasó számára nyújthat termékeny, izgalmas szövegeket. 

Az összeállításban a négy tanulmány (Carl Plantinga: Dokumentumfilm, Bill Nichols: A dokumentumfilm típusai, Michael Renov: A dokumentumfilm poétikájának megelőlegzése, Leger Grindon: A dokumentumfilmes interjú poétikája) mellett bevezetőt, válogatott bibliográfiát és egy Mátyás Győző David Fincher-könyvéről szóló recenziót is olvashatunk. Bővebb információt a Metropolis honlapján, a www.metropolis.org.hu címen találunk.