Mozgókép a múzeumban

Film

A termeket nem lehet bejárni: az utolsó műnél az ember automatikusan újrakezdi. És ha belekerül egy-egy videóinstalláció közegébe, nehezen szakítja ki magát. A csupasz tér, a képernyőkhöz falakkal átszabott termek intim közelségbe hozzák a látvány és a hangok minden apró részletét, betöltik a figyelmet és kiemelnek a tudatos képnézés attitűdjéből. Nagyon erős a hatás, együtt és külön-külön is. A kiállításrendezés bölcsen, finoman segíti a befogadást; az egyik műhöz egy nézőtéri részletet kapcsol - ahhoz, amelyik éppen a mozdulatlan látvány és a meseszerűen elmondott, de töredékes narratíva viszonyát elemzi -, máskor sűrűn egymás mellé sorolja a képernyőket és fejhallgatót kínál a személyes átéléshez, a pszeudokrimit egy fal mögé rejti, vagy a plafonra vetít egy képsort, hogy csak hanyatt fekve lehessen élvezni. Sokféle közelítést ajánl a sokféle műhöz, és pontosan értékeli, hol van szükség a társas magányra, hol az elvonulásra.
 
Húsz év hazai videóművészetét mutatja be a kiállítás, a legelső, már alig kivehető VHS-felvételektől a digitális animációkig. A műfajt itthon megteremtő Bódy Gábor experimentjétől Hajas Tibor halál-esztétikájának egy döbbenetes hangvételű videódarabján, Az éjszakai ékszerei című videón át az MTV 2006 őszi ostromát megörökítő Nemes Csaba-animációig. De láthatunk itt olyan, botrányossá lett műveket is, mint Katarzyna Kozyrának a Velencei Biennálén bemutatott filmje, amit a Gellért fürdő női részlegében pad alá dugdosott, zacskóba rejtett kamerával vett fel, vagy Laurie Anderson filozofikus látványszínházát, a szeptember 11-i merénylet után készült, papírmasé szobrocskákra vetített Fresh Air-monológot. Az egész kiállítás alaphangját azonban a legújabb mű, Fliegauf Benedek Tejút című friss filmjének installációvá formált jelenetsorai adják meg, amitől a látogató ritka adományban részesül: néhány hosszú percig fölébe láthat saját életének és egy mindenható tekintetével pásztázhatja a Föld igen-igen lassú, és így gyönyörűnek tetsző történéseit. A kiállítás megnyitója után kerekasztal-beszélgetés következett a videóművészetről.