Kritikusként nem, csak tudósítóként fogad szívesen újságírókat a Titanic záróeseménye - tudtuk meg vasárnap délután. A díjosztás után levetített film forgalmazója ugyanis azt szeretné, ha csak nyáron értékelnék a lapok a magyar származású amerikai filmrendező, Antal Nimród alkotását, mely a Vacancy címet kapta, s magyarul minden bizonnyal majd az Elhagyott szobára válthatnak jegyet a Kontroll-rajongók. A 19 millió dollárból forgatott párszereplős horrorfilm felkonferálásakor még biztató füttyök, némi ováció kívánt sok szerencsét a Directed by Nimrod Antal felirat láttán, a huszadik perctől azonban fokozatosan ürültek a sorok és az Uránia mozi közönsége a film végére igencsak megfogyatkozott. Két ízben szánakozó röhögés futott végig a termen: amikor a perverz, álarcos gyilkosokkal az utolsó, döntő csatába induló főhős (Luke Wilson) a padlásra bújtatja válófélben lévő nejét és a pallók résein át még ezzel a kifejezéssel int búcsút: I love you (vagy ahogyan a felirat magyarítja: Szeretlek.). Második alkalommal az vágta a padlóra a kényes ízlésű pesti közönséget, amikor a perverz, álarcos gyilkosok ellen csatát vesztett főhős fölé hajol aggódó özvegye, és a férfi éppen ebben a pillanatban életre kel. Hát hallasz drágám? - zokogja szövegét Kate Beckinsale.
- Ilyesmit Magyarországon nem játszanak a mozik, VHS-en is csak pironkodva adnak ki ilyet - ezt már a vetítés utáni pogácsaszaggatáson hallgattam ki, de olyat is mondott valaki, hogy "az esernyőm végével lökdösném vissza a kölcsönzőben, ha megpróbálnának ezzel bepalizni".
Hogy miként fogadta a filmet az Amerikai Egyesült Államok közönsége, amely mintegy 2600 kópiában vehette magához országszerte a művet pénteken - erről egyelőre még nincsenek információink. Csak annyit tudunk, hogy a Titanicon megtartott európai premier idején Antal Nimródnak nem volt alkalma még egy pár perces bejelentkezésre sem, telefonon és az interneten sem vállalt semmilyen megnyilatkozást. (A Titanic fődíját elnyerő dél-amerikai rendező a Skype segítségével, a háttérben gyereksírással köszönte meg a lehetőséget és a díjat, neki ez tíz percet megért.)
Antal levelet küldött, amiben felidézte, hogy a Titanicon indult nagyjátékfilmes pályája, hiszen a közönséggel való találkozás után határozta el: a jövőben nem csak videoklipeket és reklámfilmeket készít majd. Hazafias jóindulattal csak annyit kívánhatunk, hogy Hollywood semmiképp ne a Vacancy alapján skatulyázza be a rendezőt, mert akkor Magyarország mindenképpen elveszít egy ragyogó tehetségű alkotóművészt, viszont a világ nem nyer vele semmit.
A szakmai és a diákzsűri díját rendben átadták, a Hukkle és a Taxidermia rendezőjéről, Pálfi Györgyről pedig majdnem megtudtuk, hogy a FIPRESCI nevű nemzetközi kritikus-szervezet alelnöke, de akkor színpadra lépett, és barátságosan bejelentette, hogy ez is csak egy baki volt. A többi közt.
A kitartó kevesek az Urániában maradtak a fődíjas alkotást megnézni, vagy a Csuklónyiszálók pótvetítésére vonszolták át magukat a Toldiba. Néhány lemorzsolódó azonban a Critical Mass afterparty-ján akadt el a Gödör Klub magasságában, és kerékpárok közt sört böfögő zöldeket figyelt meg, amint kipufogó helyett saját termelésű gázokkal horpasztják alulról azt a furcsán szolid, láthatatlan ködöt, ami folyamatosan bevonja a pesti belvárost. És jöt röhögött az évődő tinédzsereken is, akik zsigerből, látatlanban utánozták Antal Nimród "színészeit".
A kitartó kevesek az Urániában maradtak a fődíjas alkotást megnézni, vagy a Csuklónyiszálók pótvetítésére vonszolták át magukat a Toldiba. Néhány lemorzsolódó azonban a Critical Mass afterparty-ján akadt el a Gödör Klub magasságában, és kerékpárok közt sört böfögő zöldeket figyelt meg, amint kipufogó helyett saját termelésű gázokkal horpasztják alulról azt a furcsán szolid, láthatatlan ködöt, ami folyamatosan bevonja a pesti belvárost. És jöt röhögött az évődő tinédzsereken is, akik zsigerből, látatlanban utánozták Antal Nimród "színészeit".
DÍJAZOTTAK
A közönségszavazatok alapján a 14. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál legnépszerűbb filmje 4,68-as átlaggal a Mickybo meg én (MICKYBO AND ME, rendezte: Terry Loane) című ír dráma lett.
Az Országos Diákzsűri fődíját a műfaji keretek kitágításáért Joon-ho Bong alkotása, A gazdatest (GWOEMUL / THE HOST) című dél-koreai film kapta.
Az Országos Diákzsűri különdíját a műfajiság és a költőiség harmonikus
ötvözéséért Ji-woon Kim filmje, a szintén dél-koreai Keserédes élet (DALKOMHAN INSAENG / A BITTERSWEET LIFE) kapta.
Az Országos Diákzsűri fődíját a műfaji keretek kitágításáért Joon-ho Bong alkotása, A gazdatest (GWOEMUL / THE HOST) című dél-koreai film kapta.
Az Országos Diákzsűri különdíját a műfajiság és a költőiség harmonikus
ötvözéséért Ji-woon Kim filmje, a szintén dél-koreai Keserédes élet (DALKOMHAN INSAENG / A BITTERSWEET LIFE) kapta.
A 14. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál 10 000 Euró értékű fődíját, a Hullámtörők-díjat a klasszikus némafilm megidézéséért, a filmkészítés
eszközeinek brilliáns használatáért, a kortárs közönséget megszólító üzenetéért az Antenna (LA ANTENA / THE AERIAL) című argentin némafilm kapta, a film rendezője: Esteban Sapir.
eszközeinek brilliáns használatáért, a kortárs közönséget megszólító üzenetéért az Antenna (LA ANTENA / THE AERIAL) című argentin némafilm kapta, a film rendezője: Esteban Sapir.
A TÉMÁBAN ÍRTUK MÉG: