Normand Roger: "Minden film egy puzzle"

Film

(MTI) - "Nem tartom magam tanárnak. Negyven éve foglalkozom zeneszerzéssel és az animációs hanggal, és alkalmanként nagy örömmel osztom meg a tapasztalataimat. Inkább úgy mondanám, hogy igyekszem támpontokat adni, és rávilágítani a lehetőségekre" - fogalmazott a KAFF vendége, aki előadóként a világ számos országában megfordult.
    

Zeneszerzőként minden filmet friss szemmel néz - magyarázta. "Minden film más. Meg kell látnom, mit akar a film. Szeretem azt mondani: zenét komponálni egy filmhez, az nem a zenéről szól, hanem arról, hogy részvevője leszek a filmnyelvnek. Sok módja van, hogy a zene és a hang részt vegyen abban az összetett művészeti formában, amit filmnek nevezünk. A film ugyanis nem képekből áll, a rendezők nem néma filmet akarnak csinálni. Még a néma filmek sem voltak némák: élő zene szólt a moziban. A zene és a hang egyik szerepe, hogy segít a szemnek eligazodni a kép világában" - fejtette ki.
    
Normand Roger nevéhez több mint kétszáz film zenei világa fűződik: zeneszerzőként, illetve hangrendezőként nemcsak animációs filmeket, hanem játék- és dokumentumfilmeket, valamint rövidfilmeket és egyéb filmes, illetve művészeti produkciókat is jegyez. Mindezek közül azonban az animációt tekinti a kedvencének - árulta el. 
    
Mivel sok rendezővel kerül kapcsolatba, pályája kezdetén azt is meg kellett tanulnia, hogyan találja meg velük a közös hangot. Akad, akivel egyszerű együttműködni, másokkal viszont nem könnyű - mesélte. "Az animáció azért is különleges, mert rendszerint kisebb a stáb, és az alkotók, mint a szorgalmas szerzetesek dolgoznak több hónapon, akár éven át egy-egy produkción. Amikor ilyen filmhez szerez zenét az ember, nagy a felelősség, sok figyelemmel és megértéssel kell viseltetni irántuk" - magyarázta.
    
"Úgy gondolom, amikor egy projekten dolgozom, hárman vagyunk: a rendező az ötlettel, amit meg akar valósítani, én a saját érzékenységemmel és személyiségemmel, valamit a film. A film nem azonos a rendezővel. A rendező valamit meg akar csinálni, de megtörténik, hogy más születik a keze alatt. Egy nyolcperces filmben vannak jó és kevésbé sikeres részletek. Rájöttem: a feladataim egyike, hogy kihozzam a filmből a legjobbat. Van, amikor ez maga a történet, vagy a grafika, az animáció, a koreográfia. A zenével nagyobb hangsúlyt tudok adni egyes aspektusoknak. Például le tudom lassítani a mozgást. Csak meg kell találnom, mi a legvonzóbb része a filmnek" - boncolgatta munkáját.
    
Szerencsés alkatnak tarja magát - emelte ki - , mivel mindig nyitott arra, hogy a rendező kérésére elölről kezdje az egész munkát. "Előfordult, hogy a hangszeren kellett változtatnom. Fuvolahangra komponáltam a zenét, ami nem tetszett a rendezőnek. Ám amikor ugyan azt a dallamot gitárral mutattam meg, a hozzáállása teljesen megváltozott" - idézte fel, majd gondolatmenetét kiegészítve hozzátette: "ugyanakkor az sem igaz, hogy mindig követni kell a rendező kérését." 
    
A hangrendezés azért fontos számára, ha egy animációs filmen dolgozik - vallott másik szenvedélyéről -, mert akkor a film teljes zenei és hangvilágát ő alakíthatja. "A hangok számos módon felhasználhatók, és azonos szerepet tölthetnek be, mint a zene. Például az esőcseppek kopogása rengeteg hangulatot tükrözhet. Van friss, szomorú, unalmas: egy csomó érzelmet tükrözhet. Ha drámai szerepet adunk a hangnak, az már zene. Az animációban a hang nagyon kreatív lehet: a szimbólumtól a szatíráig számos dolgot kifejezhet." 
    
Hangrendezőként nagy örömöt talál abban, ha különleges hanghatásokat alkalmazhat, erre azonban csak akkor kerül sor, ha azt a film megkívánja - mondta el. Egyik kedves munkájának a Minden gyermek című animációs filmet nevezte meg ebből a szempontból. Mint felidézte: a hatperces Oscar-díjas alkotás pályája kezdetén, 1979-ben készült. Két előadó produkálta a film összes hangját. Be is mutatták őket a film elején, hogy "leleplezzék a varázslatot", amint ez a korai Disney-filmekben divat volt. 
    
Normand Roger jelenleg egy négyrészes film harmadik félórás részén dolgozik. A gyerekeknek szóló kanadai koprodukció a középkorban játszódik. "Nagy kedvemet lelem abban, hogy korabeli hangszereket használhatok. Ritkán csinálok gyerekfilmeket, ezért nagyon élvezem" - számolt be róla.
    
"Mindegy, milyen műfajon dolgozik az ember" - foglalta össze gondolatait befejezésül. "Minden film egy puzzle, meg kell találni a megoldást. Az okoz örömet, hogy megtalálom, hogyan tehetem magam hasznossá, hogyan segíthetem a filmet" - fűzte hozzá a zeneszerző, akinek munkáiból válogatást is láthatott-hallhatott a Kecskeméti Animációs Filmfesztivál közönsége.