Az előbbi három (A Rumjancev-ügy, Tavasz a kisvárosban, A negyvenegyedik) a maga idejében Magyarországon is igen népszerűszovjet új hullám elindításában játszott fontos szerepet, de már csak ritkán vetítik őket. A negyvenegyedik érdemes tudni, hogy a maga idejében radikálisan új szemléletével és a szovjet némafilm legjobb hagyományait idéző formai megoldásaival nagy feltűnést keltett és nagyban hozzájárult a sematizmusba merevedett szovjet film megújulásához. Ezt bizonyítja a készülése előtti parázs szakmai-ideológiai vita (ld. Nemes Károly: A mai szovjet filmművészet, Kossuth, 1969), és persze átütő nemzetközi sikere is. "A szovjet film végre odáig jutott, hogy szerelemről készít filmet, félig meztelen nővel és érzéki csókkal" - lelkesedett az Unita olasz kritikusa. A polgárháborús történet, melyet három évtizeddel korábban Protazanov már megfilmesített, a karakumi sivatagban és egy lakatlan szigeten játszódik, s Marjutka, az eddig negyven ellenséges katonát leterítő vörös mesterlövésznő, és az őrizetére bízott, fogságba esett fehértiszt, Otrok fokozatosan kibontakozó, tragikus végű szerelmét mutatja be nagy lélektani pontossággal...
Az utóbbi három (Pityer FM, Áldozatot játszva, A kapcsolat) pedig a nálunk szinte ismeretlen mai orosz film jellegzetes alkotásának számít és most először látható Magyarországon.
Részletes program:
A negyvenegyedik (Szorok pervij), szovjet, 1956, r: Grigorij Csuhraj 11.20. 19.00
A Rumjancev-ügy (Gyelo Rumjanceva), szovjet-orosz, 1955, r: Ioszif Hejfic 11.19. 16.30
Áldozatot játszva (Izobrazsaja zsertvu), orosz, 2006, r: Kirill Szerebrjannyikov 11.21. 20.30
Kapcsolat (Szvjaz), orosz, 2006, r: Dunya Szmirnova 11.22. 21.00
Pityer-FM, orosz, 2006, r: Okszana Bicskova 11.16. 20.30
Tavasz a kisvárosban (Veszna na Zarecsnoj ulice), szovjet-orosz-ukrán, 1956, r: Feliksz Mironyer, Marlen Hucijev 11.18. 16.30
A filmekről részletesebben a Port.hu oldalán lehet tájékozódni.