Orosz filmhét és -hónap Budapesten

Film

Van köztük történelmi és mai akciófilm (A Gyemidovok, A vadőr), moralizáló, illetve fantasztikus elemekkel dolgozó lélektani dráma (Tükör a hősnek, A titokzatos erő), sőt egy road movie is, melynek hőse, a fivérét kereső Ahmed a Kaukázusból indul el Moszkvába (Földcsuszamlás).

Ezt a válogatást egészíti ki öt olyan új film, melyek mind az Orosz Kulturális Minisztérium támogatásával készültek, a mai Oroszországban játszódnak, többnyire nagyon aktuális lélektani-társadalmi kérdéseket érintenek és közben érezhetően - nem egyszer amerikaias stílusban - a nagyközönség meghódítására törekszenek.

A rendezők közt egyaránt van elsőfilmes és olyan - már veteránnak számító - alkotó, mint Roman Balajan vagy Vlagyimir Hotyinyenko, és örvendetesen sok a nő: Natalja Pjankova (A szláv asszony menetelése), Marina Kaznyina (A titokzatos erő), Tatjana Voronyeckaja (A jósnő receptje).

Éppen ezért - az ugyancsak hagyományos orosz filmhónap keretében, egy-egy film erejéig - a már befutott orosz rendezőnőkkel (Larisza Sepityko, Dinara Aszanova, Kira Muratova) is megismerkedhet az Örökmozgó közönsége, sőt a hónap vége felé személyes találkozásra is alkalom nyílik Ligyija Bobrovával. (Az egyik legígéretesebb új tehetségnek tartott Bobrova - három filmből álló - teljes életművével szerepel a programban.)

A januárban bemutatásra kerülő több mint negyven orosz film közt - a filmtörténeti klasszikusok (Patyomkin páncélos, Anya, Mr. West különös kalandjai a bolsevikok országában, Ember a felvevőgéppel stb.) mellett - számos régi közönségsiker is akad (Hárem a sivatagban, Jazzbolondok, Borisz Godunov stb.)

Az Oscar-díjas Moszkva nem hisz a könnyeknek talán a legismertebb bizonyítéka annak, hogy férfiak igen sikeres filmet készíthetnek női témáról, de emellett alkalom nyílik most megnézni olyan nagy nevek ritkán játszott filmjeit is a leányanyaságról, gyereknevelésről, mint Tengiz Abuladze (Idegen gyerekek), Andrej Mihalkov-Koncsalovszkij (Aszja Kljacsina története, aki szeretett, de nem ment férjhez), Ilja Averbah (Idegen levelek) és Alekszandr Aszkoldov (A komisszár).

Egyenesen filmtörténeti csemege, hogy Abram Room kitűnő némafilmjét egy korabeli szerelmi háromszögről (Ágy és dívány, avagy szerelem hármasban, 1927) új feldolgozásban is láthatjuk (Pjotr Todorovszkij: Háztartás hármasban, 1998). Alekszej Balabanov (Testvér l. és 2., Háború) és Jurij Ozerov (Sztálingrád) pedig arról gondoskodnak, hogy férfias filmekben se legyen hiány.

Orosz filmhét: január 7-14.
Válogatás új közönségfilmekből és a Szverdlovszki Filmstúdió produkcióiból

Orosz filmhónap: január l-31.
Női rendezők, női témák, nagy sikerek - régen és most

Helyszín: Örökmozgó.