Pados Gyula a BAFTA-díj esélyesei között

Film

(MTI) - A XVIII. század végén játszódó dráma Georgiana Spencer (alakítója Keira Knightley) története: a kora egyik legizgalmasabb személyiségének számító hölgy 17 évesen lett a nála jóval idősebb, a felsőbb körökbe bejáratos, a whig pártot patronáló Devonshire herceg (Ralph Fiennes) felesége. A tavaly Angliában bemutatott alkotás eddig több mint 20 millió dollár hasznot hozott és Golden Globe-jelölést is kapott.

 
"Saul Dibb rendezőt nem a kosztümös film maga, sokkal inkább a főszereplő két ember kapcsolata, csapdahelyzete érdekelte" - hangsúlyozta Pados Gyula. Mint elmondta, londoni ügynökén keresztül "került képbe" a film kapcsán, emellett egy producer is ajánlotta a rendezőnek, aki a mintegy kéttucat jelöltből választotta ki operatőrnek.
 
"Az elejétől kezdve nagyon jól együtt tudtunk működni. Dibb kicsit támaszkodott is rám, hiszen én már több kosztümös filmben dolgoztam, neki pedig ez volt első filmjei egyike" - mondta Pados Gyula, aki a klasszikus kosztümös filmek közül a The Heart of Me című angol filmet és a Koltai Lajos rendezte Evening (Este) című alkotást is fényképezte korábban. Saul Dibb dokumentumfilmes háttérrel rendelkezik; első, Bullet Boy című játékfilmjét, ami a londoni külváros utcagyerekeiről szól, 2004-ben készítette két hét alatt.
 
A hercegnő forgatása 2007 őszén kilenc hétig tartott, ezen belül - mint az operatőr kiemelte - nagyon feszített volt a tempó, hiszen csak napi három-négy órát tudtak felvenni, a többi időt elvette a smink és az öltözés. Pados Gyula hozzátette: csak a főszereplő Keira Knightley haját napi négy órában készítették és a XVIII. századi korhű ruhák feladása a színészekre másfél órát vett igénybe.
 
Az operatőr kitért arra, hogy a hercegnő anyját alakító Charlotte Ramplinggal együtt dolgozott az Elemi ösztön 2-ben. Megjegyezte, hogy a főszereplő Keira Knightley 22 éves volt a film forgatásakor, ám tehetsége, felkészültsége, intelligenciája, humora, profizmusa, fegyelmezettsége "elképesztő" volt. "A Devonshire hercegét alakító Ralph Fiennes maga is félig arisztokrata. Sok figyelmet igényel, de a szerepet nagyon kevés színész lett volna képes ilyen jól megoldani, mint ő" - fogalmazott Pados Gyula.
 
A stáb sokat utazott, hiszen a film három fő helyszínét, a londoni Devonshire házat, valamint a chatsworth-i és a bath-i birtokot összesen nyolc helyszínből sikerült rekonstruálni. Devonshire jelenlegi hercege és hercegnője a mai napig a chatsworth-i kastélyban él, a forgatáson néha maguk is jelen voltak és segítették a stáb munkáját. Pados Gyula megjegyezte: ezt annak ellenére megtették, hogy a történet a családot nem a legkedvezőbb színben tünteti fel. "Az eredeti helyszínek nagy része múzeum, úgyhogy csak bizonyos részeket tudtunk használni, 300-400 éves bútorokhoz például nyilván nem lehetett hozzányúlni. Amikor Ralph Fiennes átment egyik szobából a másikba, azért néha 600 kilométert kellett utaznunk" - idézte fel az operatőr.
 
Rémálomnak nevezte a megfelelő fényviszonyok, világítás megvalósítását a forgatáson, tekintettel a sötét belterű angliai kastélyokra. Mint mondta, egyrészt a múzeumok miatt a lámpákkal minden mozdulatra vigyázni kellett, másrészt óriási, húsz méter hosszú termeket kellett bevilágítani. Az őszi forgatáson ráadásul nagyon korán sötétedett, így volt, hogy egyszerre 18 darab tízméteres lámpatoronnyal kellett világítani.
 
A BAFTA-jelöltek nevét január 15-én hozzák nyilvánosságra, a díjátadót február 8-án tartják.