De ennyit a szervezésről és a teltházak miatti hazaküldetés feletti bosszúságról ? szerencsére van ok az örömre is. Mert bár a műsort böngészve feltűnik, hogy a válogatók folytatták a tavalyi filmhét hagyományát ? van több sportfilm is (A bronzérmes és a Nemzeti válogatott), noha ezzel a tavalyi ?világ első kézilabdafilmje? után óvatosabban bánunk már, akad idén is a sajátos humorú és világlátású (pop-rock) zenés komédiából (A maszkos sztár), és van thriller is (A gyilkos hangja) ?, mégis vetítenek olyan filmet is, ami igazi meglepetést okoz az Európában viszonylag vagy teljesen ismeretlen rendezőkből álló mezőnyben. Dzson Jun-szu Egy szépség portréja című filmjéről kis győzködéssel elhinnénk, hogy akármelyik ?nagy? távol-keleti rendező ismeretlen alkotásáról van szó ? Ang Lee és Zhang Yimou neve merülhetne fel például.
A leírhatatlanul gyönyörű látványvilágú, mesterien fényképezett film okos ?trükkel? tesz sokkal érdekesebbé egy életrajzi történetet. Hje-von, a valóban létezett, XVIII. századi udvari festő a filmben ugyanis nő ? a rendező ezzel alapjaiban rendezi át a hangsúlyokat, hiszen a megcáfolhatatlan udvari rend szerint nő kezébe ecset nem való. A festőnő tehát gyerekkorától férfinek adja ki magát, s így szeret bele egy ?másik? férfiba, így néz szembe a titkot szintén tudó pártfogójának elfojtott szerelmével. A nem kiemelkedően érdekfeszítő cselekményt folyvást feledtetik a rendező remek megoldásai, ahogy az egyes képek festményekké válnak a festőnő vázlatfüzetében, vagy ahogy úgy kezeli a szépséget, hogy lenyűgöző maradjon, mégis minduntalan elkerülje a giccsességet; s feledteti a kisebb problémákat nem utolsósorban a váratlannak nevezhető végkifejlet is.
Furcsamód épp a hitelesség az, ami az egyik legnagyobb negatívumként róható fel Kang Ji-kvan Bocsánat című filmjének. Ebben ugyanis nem történik más a kétórás filmidő alatt, csak az élet ? az viszont pontosan leképezve. Egy nő szerelmes egy férfiba, ám egy idő után szakítanak, aztán összejön egy másik férfival, akivel összeházasodnak, családi problémáik adódnak, majd egy gyerek születése után elválnak. Ezalatt az ég adta világon semmi rendkívüli nem történik az életükben ? a sztori a legapróbb változtatás nélkül elmondható lenne emberek százmillióinak életéről szólva.
Persze, nem semmi teljesítmény egy olyan forgatókönyvet írni, amire ennyire ne lehetne ráhúzni a hiteltelenség vizes lepedőjét, ez kétségkívül igaz ? mégis felmerül, hogy vajon érdemes-e a valóság legcsekélyebb mértékű ingerlése nélkül filmet írni és rendezni. Míg azon gondolkodunk, illendő-e a kérdésre rávágni a nemleges választ, legalább elidőzhetünk a színészek játékán: játsszanak bár akármilyen triviális helyzeteket, színészeknek mégiscsak színészek, így erényeiknek egyik legnagyobbika, hogy róluk is bármikor elhinnénk, hogy ?valódi átlagemberek?.