ANDRZEJ WAJDA BESZÉDE A FREEDOM PRIZE ÁTADÁSÁN BERLIN, 2005. február 6. A Szabadság-díjjal ma egy szabad művészt tüntetünk ki, aki filmjeit magányosan, de abban a tudatban készítette el, hogy az egyén szabadsága nem csak politikai és gazdasági kényszerűségektől függ, hanem gyakran emberi gyengeségektől és elégtelenségektől is. Több mint 50 éves filmes munkám során mindig figyeltem, ami körülöttem történik. A világ filmművészetéből a leginkább mindig az érintett meg, amit a saját filmjeimben nem ábrázoltam. A magyar művész végtelenül következetes és rendkívül eredeti munkássága bizonyosan a mozi új irányait határozza meg. Művei új utakat és célokat szabnak a világ filmművészetének. Hősei nem képesek önmaguk felszabadítására - ahogy mi magunk sem. És ez független a politikai és társadalmi rendszertől. Hogy mindezt kifejezésre juttassuk, nem elég csupán helyzeteket filmre venni, melyekből emberi szükségletek és vágyak sugároznak felénk. Nem, ehhez a művésznek szabadságra van szüksége. A szabad művész mentes minden korláttól, legyen az politikai vagy - különösen ma - művészi. |
Andrzej Wajda | Tarr Béla | |
Mi, rendezők, akik politikai filmeket készítünk, alkalmazkodván a közönséghez gyakran elhanyagoljuk a forma kérdését. Gyakran csak arra törekszünk, hogy cenzúra-tompított kiáltásunk elérje a mozik közönségét; hogy ez a kiáltás az övék legyen, ha már vezetőiket nem választhatják meg szabadon.
Boldog vagyok, hogy ma olyan művészt tüntetünk ki, aki minket, filmeseket arra a kötelességünkre emlékeztet, hogy nem csak a közönségnek, hanem a művészetnek is felelősséggel tartozunk. Mire tanít minket Tarr Béla? Az (élő) nyelv által állandóan megújuló irodalomhoz hasonlóan a mozinak is van esélye a megújulásra. Most nem az elbeszélés gyorsaságáról beszélek. Kizárólag a filmnyelv lehet élményszerű és megrázó, ha képesek vagyunk eltekinteni a "megszokott" és "kipróbált" hatáselemektől, ha néha nem gondolkodunk azon, hova helyezzük a kamerát, megfelelően be van-e világítva a színész, vagy hogy a vágás során mit hangsúlyozzunk. Ahhoz, hogy képesek legyünk átlépni ezeket a látszólag egyértelmű "határvonalakat", nem csak egy Tarr Béla tehetsége és makacssága kell, hanem tántoríthatatlan hit is abban, hogy ez az út járható és a nézőknek szükségük van ezekre a filmekre. A mai nap a bizonyság erre. Szükségünk van Tarr Béla filmjeire, melyek látásmódjának köszönhetően a fájdalmas emberi sors mélységeit teszik érzékelhetővé számunkra. Nem szeretném most sem Tarr Béla művészetét, sem filmkészítési módszerét elemezni. Ezt már számos kiváló kritikus és értelmiségi megtette szerte a világon. Csupán örömömet szeretném kifejezni, hogy ezt a díjat - melyet olyan filmművészek kapnak, akik személyesen és műveikkel a kommunista elnyomás ellen, a demokratikus ellenzék oldalán harcoltak - Tarr Béla kapja. Olyan művész, aki mentes a politikai és művészi kényszerűségektől, és szabad a kortárs filmművészet fejlődését akadályozó gondolkodásbeli korlátoktól is. Andrzej Wajda (Muszatics Péter fordítása) |