Hasonlóan korábbi filmjéhez, a vérben ázó Passióhoz, Mel Gibson új filmje, a mai Mexikó déli, illetve Közép-Amerika északi területein hatalmas birodalmat építő maja civilizáció összeomlásáról szóló Apocalypto is felháborodást keltett, már a december 8-i világpremier előtt, méghozzá a maja leszármazottak körében ? jelentette a Távirati Iroda. Guatemalai bennszülött aktivisták rasszistának minősítették a nagyszabású, hollywoodi produkciót. A tiltakozók szerint a vásznon felvonultatott forradásos arcú, csonttűket viselő, lándzsahajigáló, embereket áldozó indiánok a maja kultúra téves sztereotípiáit keltik a nézőkben.
"Mr. Gibson színekben pompázó, magas költségvetésű szuperprodukciójával azt a sértő és rasszista gondolatot sugallja a nézők számára, hogy a maják már jóval az európaiak megérkezése előtt kegyetlenek voltak egymással szemben is, ezért aztán szükség is volt a felszabadításukra" - mondta Ignacio Ochoa, a maja kultúra támogatására létrehozott Nahua Alapítvány igazgatója.
Mint arról már korábban írtunk Gibson szakértőket alkalmazott filmje elkészítéséhez, és az egyik régésze is úgy nyilatkozott, hogy a színész-rendező különös gondot fordított a hitelességre és a történelmi hűségre. A Passióhoz hasonlóan, amelyben eredeti arámi és latin nyelven beszéltek, az Apocalytóban maja nyelven szólalnak meg a szereplők, akiket mind bennszülöttek játszottak el, a főhőst pedig egy neves indián táncművész, Rudy Youngblood formálta meg.
A kutatók nem tartják olyan vérszomjasnak a majákat, mint az aztékokat, akik élő emberek szívét tépték ki, hogy felajánlják a Napnak, de a majáknál sem volt szokatlan az emberáldozat, főleg a konkvisztádorok megjelenése előtt.
Az első kritikák egyébként talán még a Passiónál is véresebb jeleneteket (teljes részletességgel bemutatott emberáldozat), a szépséges tájképeket említik meg.