Tarr Béla filmjei Hong-Kong-ban

Film

Négy Hong-Kong-i moziban összesen 18 vetítésen élvezhetik a nézők a nagy nemzetközi elismertségnek örvendő Tarr Béla alkotásait. A vetítéssorozatot a rendező legutóbbi produkciója, a Werckmeister harmóniák (2000) nyitja a Hong Kong-i Broadway Cinematheque-ben szeptember 10-én.

Az október első hetéig tartó retrospektív program keretében a Családi tűzfészek (1977), a Szabadgyalog (1980), a Panelkapcsolat (1982), a Macbeth (1982), az Őszi almanach (1984), a Kárhozat (1987) és az 1991-94 között készült Sátántangó című műveket tűzik műsorra.

A retrospektív sorozatot a Hong Kong International Film Society non-profit szervezet szervezi. Az egyhónapos rendezvény október 7-én zárul a 32. Magyar Filmszemle legjobb filmjének választott Werckmeister harmóniákkal.

Mint ismeretes a történet egy magyar alföldi kisvárosban játszódik. Csikorgó, igazi hideg van - hó nélkül. Több százan állnak a főtéren felállított cirkuszi sátor körül, hogy végre megláthassák az attrakciót, egy bálna kitömött tetemét. Jönnek mindenfelől. A környező tanyákról, az Alföld különböző zugaiból és az ország egészen távoli vidékeiről is. Néma, arctalan, rongyokba burkolódzó tömeg követi az otromba szörnyet. Ez a furcsa állapot - az idegenek megjelenése és a rendkívüli fagy - megzavarja a kisváros békésnek amúgy sem nevezhető rendjét. Az emberi viszonyok felborulnak, a történet ambíciózus szereplői úgy érzik, kihasználhatják a helyzetet, az amúgy is passzivitásra ítélt emberek pedig még nagyobb bizonytalanságba zuhannak. Az elviselhetetlenségig fokozódó feszültséget a bálna mögött lapuló, arctalanságba burkolódzó Herceg figurája robbantja fel. Puszta megjelenése is elegendő ahhoz, hogy elszabaduljanak a gyilkos indulatok. Nem kíméli a tudományosság mögé bújó kívülállást, sem a kamaszos lelkesedést, a kispolgári kényelemféltést, a családot - semmit, amit az európai kultúra az utóbbi évszázadokban magatartásformaként konzervált.