Tarr Béla filmjét vetítik párizsi mozik, és méltatják a francia lapok

Film

(MTI) - A "Sátántangó" és a "Werkmeister harmóniák" után a "Kárhozat" a harmadik film, amelyet párizsi mozikban bemutatnak a Franciaországban régóta jól ismert és elismert Tarr Bélától, akit a francia sajtó Tarkovszkijhoz és Antonionihoz hasonlít. Egy 18 éve forgatott alkotásról van szó, mégsem érződik a "felmelegítettség érzése" - írja a baloldali Libération. A rendezőtől "megszokott különös, szürke, lenyűgöző filmet" Tarr Béla legkönnyebben érthető alkotásaként mutatja be a lap, amelyben a magyar filmes az ezt megelőző öt dokumentarista játékfilmje után először találkozunk az "univerzum apokaliptikus víziójával". "Állandóan szakadó eső fekete-fehérben, hipnotikus hosszúságú snittek, szenvedély az arcokon, árnyékként sodródó magány" - jellemzi a filmet a párizsi lap. Egy reménytelen szerelmi történetet mesél el egyéni formanyelven, kihagyásos szerkezettel Tarr Béla, amely a Libération szerint Antonioni: Kiáltás című filmjének fájdalmát idézi.

A konzervatív Le Figaro "fekete-fehér gazdag költeményként" ír a Kárhozatról. "Különleges lírai tisztasággal és emberséggel kelti életre (a film) a világ egy kis sarkát", amelyben egy férfit tönkretesz a "lelkifurdalás és a vágy". A krimiszerű filmben nincs bűntény, csak "a magánnyal és szerelemmel teli rejtélyes lélek", de minden apró képi részlet a legnagyobb pontossággal van a helyén - írja a Le Figaro kritikusa. A párizsi lapban Tarr Béla elmondta, hogy eredetileg filozófusnak készült, de az akkori Magyarországon nem volt alkalma hivatását gyakorolni, így filmrendező lett.

Olyan "egyszerű" filmeket készít, amelyek az "élet egészét" mesélik el. "Az emberi viszonyok, a természet, a kutyák össze vannak kötve az időben, és az örökkévalósággal állnak kapcsolatban" - véli Tarr Béla. "Valóságos emberekről beszélek, és arról, hogy valójában mit tesznek azokkal a kapcsolatokkal, amelyekbe belekerültek. Egyetlen dolog hat rám, az élet. Van két szemem, hogy megfigyeljem, és érzékenységem, hogy átadjam" - folytatta a rendező. A Le Figaro emlékeztet, hogy Tarr Béla "A londoni férfi" című filmjének korzikai forgatása Humbert Balsan francia producer öngyilkossága miatt nemrégiben leállt. "A rendező és a producer gyakran ellenségek. Humbert az első olyan producer volt, aki barátom lett, aki mindent megértett" - emlékezett Tarr Béla, és hangsúlyozta, hogy a filmet mindenképp folytatni akarja: "Ez morális felelősség kérdése".

A Simenon-regényből készülő új filmről a magyar rendező hangsúlyozta, hogy "egy nagyon egyszerű proletár drámáról" van szó, amely két olyan ember kapcsolatát meséli el, akik nem értik meg egymást. "Semmi nem történik (a filmben), mert nem az érdekel, hogy mi történik az asztalon, hanem az, hogy mi játszódik az asztal alatt" - nyilatkozta Tarr Béla a Le Figaro-nak.