Törőcsik Marival forgat tévéfilmet Polcz Alaine művéből Novák Emil

Film


torocsikmari_idejeazoroksegnek_dkoko20110420004.jpg
Töröcsik Mari
 
(MTI) - Novák Emil felidézte: az alapötletet Polcz Alaine Ideje az öregségnek című könyve adta, de a forgatókönyv írásakor felhasznált más önéletrajzi ihletettségű szöveget is. "Amikor olvastam az első szövegrészletet a Holmi folyóiratban, felhívtam Alaine-t , hogy szívesen készítenék belőle tévéfilmet" - mondta a rendező.
    
A tervek szerint az írónő és Törőcsik Mari együtt játszott volna filmben, de sajnos az élet közbeszólt. "Szerencsére Mari most is elvállalta. Ebben az a fantasztikus, hogy benne megtaláltuk azt, akit el kellene játszania. Természetesen Törőcsik Mari sosem lesz Polcz Alaine, de nem is ez a cél: most Mari öregségének idejét rögzítjük" - fogalmazott Novák Emil.     
 
A színésznő elmondta, hogy Polcz Alaine számára nagyon vonzó személyiség. "Egy sokat szenvedett asszonyról van szó, aki mindig talpra tudott állni" - hangsúlyozta Törőcsik Mari, hozzátéve, hogy sajnos személyesen nem ismerhette az írónőt, viszont a férjével, Mészöly Miklóssal párja, Maár Gyula egyik filmjében találkozott. 
    
Törőcsik Mari arról is beszélt, hogy hajlamos túlvállalni magát, mert akit szeret, annak nem tud nemet mondani. "Sajnos sokkal több idős férfi szerep van, mint női, ezért a hiúságomnak jól esik, hogy sokszor hívnak, hogy a fiatalok szívesen dolgoznak velem" - tette hozzá. Ugyanakkor leszögezte: lehet akármennyire jó színész valaki, csak jó rendező mellett lehet remekelni, és Novák Emilt ilyennek tartja. "Két színészt ismerek, aki rossz filmben is jót tudott alakítani, Bette Davist és Jack Nicholsont" - tette hozzá Törőcsik Mari. 
    

novakemil_idejeazoregsegnek_dkoko20110420008.jpg
Novák Emil

Mint fogalmazott, minden mű végül a nézőben születik meg, ezért nem szeret a szerepeiről beszélni. "Benne vagyok mindegyik szerepemben, a gesztusokban, még akkor is, ha maga a szerep számomra idegen helyzetbe kerül" - jegyezte meg a színésznő.
    

Novák Emil elmondta, hogy kezdetektől monodrámában gondolkozott. "Az életnek egy olyan szakaszáról szól ez a történet, amelyben az ember már összegez, dobozokba teszi a kincseit, megpróbálja továbbadni azokat a tapasztalatokat, amiket eddig nem tudott, mert a mindennapok elsodorták" - mutatott rá a rendező, kiemelve, hogy ezzel a filmmel a nők előtt tiszteleg, akik átélték a második világháborút, és megpróbáltak családot alapítani, normális életet kialakítani a borzalmak között. "Amikor először olvastam a történetet, az édesanyám is hasonló korba ért, ő is az életének az összegző korszakát élte, így az anya iránti szeretet is motiválta a filmet" - árulta el Novák Emil, hozzátéve, hogy filmjei többnyire személyes indíttatásúak. A történet megörökítését azért is fontosnak tartotta, mert véleménye szerint a magyar irodalom számos jelentős aparegénye mellett a női történetek elsikkadtak. Megjegyezte, hogy Polcz Alaine nevéhez fűződik az egyik legjelentősebb női nézőpontú regény, az Asszony a fronton is.     
 
Az 52 perces monodráma premierjét őszre-télre tervezi, mert mint fogalmazott, ezt a filmet nem érdemes nyáron megnézni. Ugyanakkor hozzátette: bár a film az öregségről szól, az mégis tavaszias hangulatú lesz. Ezt a rendező azzal indokolta, hogy a nők, az anyák általában szelíden fogadják az élet nehézségeit is. "Míg a férfiak szenvednek, már haláluk előtt évekkel elkezdenek haldokolni, a nők derűsen elfogadják az öregséggel járó magányt, a szűkülő életteret. Talán azért, mert ők tudják, milyen életet adni, és így azt is, mennyit ér egy élet" - vélekedett Novák Emil.