Ezzel a bejelentéssel, több mint hét éves huzavona ért véget, amely 1998-ban a Karlovy Vary Filmfesztiválon egészen tettlegességig fajult, ugyanis Jirí Menzel a szemle közönsége előtt megtámadta az akkor még csak a tervezés fázisában lévő alkotás producerét, Jiri Siroteket. A rendező azzal vádolta az azóta szívrohamban elhunyt filmes szakembert, hogy kétszínűen viselkedett, amikor a megfilmesítés jogait, amit egyébként Hrabal jó barátjának szánt, konzultáció nélkül másnak is felajánlotta, többek közt olyan nemzetközileg is elismert rendezőknek, mint Karel Kachyna, Jan Sverak, illetve Jan Hrebejk.
Szerencsére a probléma megoldódott nem kis részben a cseh bíróságnak köszönhetően, így Menzel hamarosan megkezdheti saját forgatókönyvéből és 2,8 millió euróból a prágai forgatást. Hrabal egyik legnépszerűbb művének tartott Őfelsége pincére voltam Koltai Tamás jeles színikritikus szerint fantáziával megkonstruált, de nagyon is valóságos történelmi kulisszák között játszódik. Hrabal egy pincérről mesél, egy kisemberről, aki felszolgál és kiszolgál, teljesíti a vendég és a kor megrendeléseit, alkalmazkodik (még a nácikhoz is), olykor túlontúl nagy buzgalommal is, hogy a felszínen maradhasson, s ha lehet, elérje a saját álmát, hogy egyszer szállodatulajdonos lehessen. Koltai úgy látja, hogy az író bánattal felhőzött, elnéző együttérzéssel ábrázolja a történelmi aszinkronitást a kisember álmai és a valóság között.
Menzel a filmről nyilatkozva a következőket mondta: "Nagyon szeretem a régi alkotásokat, az Őfelsége pincére voltam ezek hatását fogja tükrözi. Inkább egy fekete-fehér német klasszikusra emlékeztet majd, mint egy mai modern filmre. Mindezek mellett azonban a lehető 'legszélesebb' publikumot akarom megszólítani."