Gaál István korszakalkotó filmje 2019-ben már az ötödik, a Magyar Nemzeti Filmalap ? Filmarchívum által frissen restaurált klasszikus, amelyet a legrangosabb nemzetközi filmfesztiválok egyike tűz műsorra. A Sodrásban teljeskörű, 4K felbontású restaurálása a filmalap hosszú távú filmdigitalizálási és felújítási programja keretében a Filmarchívum és a Filmlabor munkatársainak részvételével készült el, a film újrafényelésében a Magyar Operatőrök Társasága (HSC) és Sára Balázs operatőr (a Sodrásbant fényképező Sára Sándor fia) is közreműködött.
A rendező saját kamaszkori élményét feldolgozó film a Tisza-parton játszódik, ahol egy diáktársaság fürdik, közben veszélyes játékot játszanak: egyre többen merülnek alá iszapért. Egyik fiatalnak sem tűnik fel, hogy hiányzik valaki, társuk a vízbe fulladt. Barátjuk tragédiája önvizsgálatra készteti őket: kié a felelősség, hogyan viszonyulnak egymáshoz, a világhoz.
E teher nyomására válnak felnőtté, s megváltoznak kapcsolataik is. A film élet- és halál, a felnőtté érés problémáin túl a hatvanas évek elejének fő kérdéseit ? hagyomány és modernitás, egyén és közösség, falu és város, ember és táj ? progresszív szemlélettel, új vizuális nyelven dolgozta fel.
Gaál István 1958-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, majd a római Centro Sperimentale di Cinematografián tanult tovább. A Balázs Béla Stúdió alapító tagjai között volt, itt készítette első formabontó rövid- és dokumentumfilmjeit barátjával, Sára Sándor operatőrrel. A Sodrásban nemzetközi siker volt, Pierre Paolo Pasolini is felfigyelt rá, a magyar filmkritikusok az új magyar film első megnyilvánulásának tekintették.
A film felújított változatát a magyar közönség a velencei premiert követően a Budapesti Klasszikus Film Maratonon láthatja újra nagyvásznon.
Forrás: Magyar Nemzeti Filmalap