Di Naye Kapelye és a Técsői Banda a Müpában

Zene

A Di Naye Kapelye - vagyis "Az új zenekar" - 1994-ben alakult Budapesten, Bob Cohen vezetésével. Cohen 1956-ban, New Yorkban született. Édesanyja magyar, édesapja moldvai származású. Már gyermekként is több alkalommal járt Magyarországon. Különösen kedvelte a Sebő Együttest és a táncházakat. Fiatalon többféle stílusú zenét is játszott szülőhazájában, valamint egy ideig rádiózott és etnográfusként is dolgozott. A '80-as évek végén látogatott ismét Magyarországra, s a térség zsidó zenei repertoárját - dalait, táncait, hangszereit - kezdte kutatni. Erdélybe is szívesen járt gyűjteni. Egy táncházban ismerkedett meg Jávori Ferenccel, akivel közösen alapították meg a Budapest Klezmer Bandet, de Cohen nem érezte jól magát a zenekarban, ezért hamarosan elhagyta.
 
 Tecsői Banda
 
A új zenekar repertoárja egyaránt tartalmaz magyar, román, moldvai jiddis dalokat és tradicionális haszid zenét, s koncertjeiken a tánc, az ünneplés, az emlékezés is megjelenik a dalokon keresztül. Arra, hogy mennyire élő lehet ma is a tradicionális zene, bizonyíték, hogy a Di Naye Kapelye egyaránt nagy sikerrel játszik alternatív klubokban, zsidó esküvőkön és más zsidó ünnepeken.
 
A hagyományos máramarosi ruszin zenét játszó Técsői Banda a Tisza felső szakaszán fekvő hajdani koronaváros, Técső és környékének legismertebb zenekara. Familiáris zenekar, eredetileg a Csernyavec család tagjaiból állt, ma már hegedűsük és cimbalmosuk Taracközről való. A vidék zenei hagyományait elődeiktől tanulták úgy, hogy már gyermekfejjel ott játszottak a mulatságokban apjuk mellett. Rendkívül változatos repertoárjukban szerepelnek környékbeli román, cigány, zsidó, orosz és magyar dallamok is.
 
Először Kiss Ferenc készített velük felvételt a '70-es évek elején. Akkor még apjuk, a legendás Jura Csernyavec "Mányo" hegedült, akinek sziporkázó játékát egyedül egy 1982-es kazettafelvétel őrizte meg. Játszanak temetéseken, lakodalmakon és a ruszin lakosság egyéb jeles ünnepein. Magyarországon egyre nagyobb az érdeklődés irántuk. Az elmúlt néhány évben végigmuzsikálták a legjelentősebb fesztiválokat és szinte minden alternatív "romkocsmát" a fővárosban, mindenhol óriási sikert aratva. Nem csoda, hiszen koncertjeiken - újabban táncházaikban is - egy eltűntnek vélt világ (az Elfelejtett ősök árnyai és a Fekete tollú fehér madár hajdani kultuszfilmek) csodálatos hangulatát idézik meg rendszeresen, fiatalokat megszégyenítő elevenséggel.