Megújult a szentendrei Skanzen

Zene

 
Április 7-én délután ünnepélyes keretek között adták át Szentendrén - az Új Magyarország Fejlesztési Terv egyik kiemelt kulturális projektjének, a Skanzen Örökség Programnak a keretében megvalósult - új bejárati épületet és a Skanzen-vasutat. "E két beruházás sikeres végrehajtásával elértük azt, hogy vitathatatlanul Európa szabadtéri múzeumainak legelső vonalába kerültünk, hiszen villamos, vagy emeletes busz közlekedik időnként három nagy európai szabadtéri múzeumban, de ilyen vonat, ilyen hosszúságú vonalon sehol sem" - mondta Cseri Miklós főigazgató a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumban kedden az uniós támogatással megvalósult épület és vasút átadásán. Az igazgató hangsúlyozta: regionális operatív programjuk legfőbb hívószavai a turisztikai vonzerő fejlesztése, a kulturális esélyegyenlőség javítása, a fenntarthatóság és a hozzáférhetőség biztosítása voltak.
 

Hiller István oktatási és kulturális miniszter úgy fogalmazott: ebben az országban a múlt tapasztalata, a generációkon átívelő tehetség és a jövő egységet alkothat, és ezt jobb helyen, mint a Skanzen, nem is lehetne bemutatni. "Magyarországnak van jó arca. Van egy olyan arca, amelyre egyaránt szívesen néznek itt a környéken és távol a határainktól" - mondta, majd hozzátette: ez az arc nemcsak tetszik az embereknek, hanem tisztelik is. Ennek az arcnak fontos részét képezi a tudás, a kultúra, a találékonyság, azaz az oktatás, kultúra és innováció. Élményt adni és élményt szerezni: ez a XXI. század válasza - mondta.

 
"Ez is értékteremtés: megmutatni egy olyan kort, egy olyan életérzést, amire nagyon sokunk még gyerekkorából emlékezhet" - hangsúlyozta Szabó Imre környezetvédelmi miniszter a Skanzen-vasút különleges nosztalgiájának jelentőségét.
 
 
 
"Közös célunk a múltnak, a kultúrának, a hagyománynak a bemutatása, mind az itt élők, mind pedig az idelátogatók számára" - mondta Dietz Ferenc, Szentendre polgármestere. Kiemelte, hogy a megvalósult projektek esetében nemcsak infrastruktúráról, hanem egy nagyon komoly tudományos munkáról van szó. A Skanzen Örökség Program tavaly április 4-én kelt szerződése alapján a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2 milliárd forintnyi unós támogatással, a fenntartó Oktatási és Kulturális Minisztérium pedig 222 millió forinttal járult hozzá a programhoz. Az első két megvalósult projektelem különlegessége, hogy az új bejárati épületet az 1883-ban épült mezőhegyesi vasútállomásról mintázták, az április 8-tól üzembe helyezett vasúton pedig egy igazi, 1932-ben készült Ganz-Jendrassik-féle, felújított motorvonat szállítja az utasokat.