Karrierje műfajok sokaságát öleli fel, de kiemelkedőek közülük a pszichológiai témájú alkotások, a krimik és a rablásfilmek. Művei több mint 2,2 milliárd dollár bevételt értek el világszerte, számos elismerés mellett tizennégy Oscar-jelölést gyűjtöttek be és ötöt nyertek el. 26 évesen Soderbergh volt a legfiatalabb rendező, akit Arany Pálmával jutalmaztak a cannes-i filmfesztiválon.
Filmjeiben gyakran a nagy költségvetésű hollywoodi filmekben rendszeresen használt koncepciók jelennek meg, ám avantgárd, arthouse (független, nem kereskedelmi mozi – a szerk.) megközelítésben. Középpontjukban sokszor jelenik meg a személyes identitásváltás, a bosszúvágy, a szexualitás, az erkölcs. Játékfilmjei jellegzetesek, mivel hatással volt rá az avantgárd mozi, valamint a szokatlan film- és kameraformátumok használata. Soderbergh filmjei közül sok többdimenziós cselekményvezetésű, gyakoriak a csavarok, a nemlineáris történetmesélés, kísérleti szekvenciák, feszültséggel teli hangzásvilág és harmadik személyű nézőpontok jellemzik őket.
Traffic (2000)
Több szálat ismerünk meg: az elnök egy konzervatív bírót nevez ki, hogy Amerika fokozódó kábítószer-ellenes háborúja élére álljon, de kiderül, hogy tinédzser lánya crackfüggő. Két DEA ügynök véd egy informátort. Egy bebörtönzött drogbáró felesége megpróbálja folytatni a családi vállalkozást.
A Traffik című 1989-es brit televíziós sorozat adaptációjaként készült Trafficot jól fogadta a kritika: elismerően nyilatkoztak a stílusról, a narratíváról, az összetettségről, az üzenetekről és az alakításokról. A film számos díjat, köztük négy Oscart nyert: Steven Soderbergh a legjobb rendezőnek, Benicio del Toro a legjobb férfi mellékszereplőnek, Stephen Gaghan a legjobb adaptált forgatókönyvnek és Stephen Mirrione a legjobb vágásnak járó elismerést vihette haza.
Erin Brockovich – Zűrös természet (2000)
Egy munkanélküli, egyedülálló anya jogi asszisztens lesz, és szinte egyedül buktat le egy kaliforniai áramszolgáltatót, akit azzal vádolnak, hogy elszennyezi egy város vízellátását. A film Erin Brockovich igaz történetén alapul, a nőt Julia Roberts alakítja. Erin Brockovich a Pacific Gas and Electric Company (PG&E) energetikai vállalat ellen harcolt a Hinkley-i talajvízszennyezés miatt.
A film öt jelölést kapott a 73. Oscar-gálán, köztük a legjobb film, a legjobb rendező, a legjobb eredeti forgatókönyv (Susannah Grant), a legjobb színésznő (Julia Roberts megnyerte) és a legjobb férfi mellékszereplő (Albert Finney) kategóriában. Roberts BAFTA-díjat, Golden Globe-ot, Screen Actors Guild-díjat és számos kritikusdíjat is nyert. A film elején az igazi Erin Brockovich egy Julia nevű pincérnőként jelenik meg.
Szex, hazugság, videó (Sex, Lies, and Videotape, 1989)
A cselekmény középpontjában a frigiditásával küszködő, gátlásos, a közös hangot csak pszichiáterével találó Ann (Andie MacDowell) áll. Férje, John (Peter Gallagher) viszonyt folytat a nő húgával, Cynthiával (Laura San Giacomo), aki mellesleg teljes ellentéte a nővérének. Ebbe a nem túl idilli környezetbe csöppen bele a férfi gyerekkori jó barátja, a visszahúzódó Graham (James Spader). Közte és Ann között különös kapcsolat alakul ki. Az impotens Graham videószalagokra rögzíti nőismerősei szexuális szokásairól készített interjúit. A szextől undorodó Ann így megleli korábbi életéből hiányzó szellemi társát.
Soderbergh a Szex, hazugság, videóval nyerte el a cannes-i Arany Pálmát 1989-ben. Az alkotás nagy hatással volt a független filmes mozgalom forradalmasítására az 1990-es évek elején. 2006-ban a film bekerült az Egyesült Államok Kongresszusi Könyvtárának Nemzeti Filmnyilvántartásába, amelyben „kulturálisan, történelmileg vagy esztétikailag jelentősnek” ítélt filmeket gyűjtenek.
A hegyek ura (King of the Hill, 1993)
A nagy gazdasági világválság idején játszódó film alapja A. E. Hotchner emlékirata. Egy 12 éves fiú, Aaron (Jesse Bradford) történetét mutatja be, aki egyedül küzd a túlélésért egy St. Louis-i szállodában, miután anyja tuberkulózissal bevonul egy szanatóriumba, öccsét pedig elküldik, hogy nagybátyjukkal éljen. Édesapja német bevándorló és a Hamilton Watch Company utazó eladója, aki sosincs otthon.
Ez volt Soderbergh második filmje, amit saját forgatókönyvéből rendezett az 1989-es Arany Pálma-díjas Szex, hazugság, videó után. Az 1993-as cannes-i filmfesztiválon szintén jelölték az Arany Pálmára.
Ocean’s sorozat (2001, 2004, 2007)
Drámai filmográfiájában üdítő, könnyed színfolt a rablásfilmes Ocean’s trilógia, mely Danny Ocean és körmönfont csapata történeteit mutatja be. A 2001 és 2007 között készült hármast gyakran emlegetik műfajának meghatározójaként, és nagy löketet adott a rablásfilmek elterjedéséhez és kereskedelmi forgalomba hozatalához az egész világon. 2018-ban jelent meg az Ocean's 8 című, kizárólag nőkből álló spin-off (melléksorozat vagy mellékfilm – a szerk). A szórakoztató történetet egy igen nagy nevekből álló szereplőlista is megtámogatta: George Clooney, Matt Damon, Brad Pitt, Don Cheadle és Andy García mellett Julia Roberts is visszatérője a filmeknek.
Kafka (1991)
1919-ben Kafka magányosan él Prága egyik lakónegyedében. Életét kettéosztják a nappalok, amikor unalmas és értelmetlen hivatalbeli munkáját végzi, és az éjszakák, amelyek során felébred benne az író. Egyik nap a folyóból kihalásszák egyik munkatársa holttestét. Kafka nem hisz a hivatalos jelentésnek, amely szerint a férfi öngyilkos lett, ezért elhatározza, hogy kideríti az igazságot.
A rejtélyes thriller látszólag életrajzi film, mely elmossa a határokat a tények és az író fikciója (főleg A kastély és A per) között, ezzel teremtve kafkai hangulatot. Kezdetben vegyes kritikákat kapott, azóta azonban kultikus alkotássá vált.
Nyitókép: Steven Soderbergh a 2018-as Berlinalén. Fotó: Britta Pedersen / DPA / AFP