Művészet és hit címmel nyílt Herendi porcelán kiállítás Győrben

Program

A győri Széchenyi István Egyetem hangversenyterme, az egykori zsinagóga egyedülálló tere ad otthont a Művészet és hit című kiállításnak, amely a Herendi Porcelánmanufaktúra alkotásait mutatja be a nagyközönségnek. A különleges tárlat november közepéig várja a látogatókat.

Fotó: Adorján András / Széchenyi István Egyetem
Fotó: Adorján András / Széchenyi István Egyetem

Fél éven belül második alkalommal ad helyet a Herendi Porcelánmanufaktúra tematikus kiállításainak a Széchenyi István Egyetem. Tavasszal az Albert Kázmér Mosonmagyaróvári Karon, az óvári várban tekinthették meg az érdeklődők a világhírű manufaktúra remekeit. Ezúttal az Egyetemi Hangversenyterem, a volt zsinagóga falai között rendeznek Művészet és hit címmel tárlatot. Nemcsak a nagy múltú cég judaika kollekcióját mutatja be, hanem egy pazar terített asztalt is, amely a talán legismertebb dekoráció, a Viktória-minta fejlődéstörténetét prezentálja. A minta első megrendelője az 1851-es londoni világkiállításon Viktória brit királynő volt. Mindezeket egy bravúrdarab, egy Rotschild-mintával festett dísztál teszi teljessé.

A szeptember 18-i ünnepélyes megnyitón dr. Lukács Eszter, az egyetem elnökhelyettese felidézte: a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. szoros kapcsolatot ápol a balatonfüredi Zsidó Kiválóságok Házával, ahol nyáron a Nemzeti értékünk című tárlattal jelent meg a nagyközönség előtt. A Széchenyi Egyetem pedig éppen a balatonfüredi intézménnyel partnerségben nyitotta meg júliusban az egykori zsinagógában azt az állandó kiállítást, amelyen Albert Einsteintől Mark Spitzen át Radnóti Miklósig több mint 400 zsidó származású tudós, művész és sportoló életútját ismerhetik meg a látogatók.

Dr. Simon Attila vezérigazgató beszédében kijelentette: Bár van 16 ezer fehér formánk, négyezer festett mintánk és összesen mintegy 64 millió különböző alkotásunk, ennek ellenére most is 300–400 új alkotás születik évente falaink között.

Hozzáfűzte, hogy a manufaktúra mintegy kétszáz éve tartó sikeréhez sok-sok tényező együttes hatása kellett. A világkiállítások, a nagyszerű tradíciók, az erőteljes termékfejlesztési aktivitás, valamint a porcelán alapanyagok és a több mint 870 szín titkos receptúrái egyaránt hozzájárultak a vállalat töretlen hírnevéhez.