Bozóki András kulturális miniszter beszéde a Nemzeti Színházban a költészet napja alkalmából

Irodalom

Bozóki András kulturális miniszter beszéde a Nemzeti Színházban

2005. április 11.

József Attila a huszadik század költője volt.

Egy század, amelynek végén addig sosem látott mértékben terjedt el a szabadság a Földön. Ugyanakkor ez a század tele volt rabsággal és szenvedéssel.

A szabadság vágyának és a szabadság hiányának ez az ellentéte kíséri végig József Attila költészetét.

Szabadságot! ? mondja József Attila, ? ?Levegőt!? ? írja József Attila a költő.

A diktatúra kultúrpolitikája megpróbálta József Attilát kisajátítani, a rendszer költőjévé tenni. Ám József Attila költészete nem engedelmeskedett. Nem lehetett őt politikailag felhasználni, mert saját formát, saját nyelvet teremtett.

A diktatúrák sosem tudják az igazi alkotókat saját sorkatonájukká kényszeríteni.

Minden nagy művész, művész volt, nem ideológus. József Attila költészete költészet, nem ideológia.

Emberi sorsok költője volt, a kisemmizettek életének megrajzolója, bárhol és bármikor is éltek vagy éljenek a kisemmizettek.

Az egyén kiszolgáltatottságának és szabadságéhségének erkölcsi dilemmája, a ?Miért legyek én tisztességes? kiterítenek úgyis! / Miért ne legyek tisztességes? kiterítenek úgyis.? kétsoros hátborzongató tömörségében mindannyian ott vagyunk.

A szolidaritás, amelyet a mindenkori szenvedő emberrel vállalt, a ?nagyon fáj? életérzése József Attilát örök kortárssá teszi.

József Attila új formát teremtett a költészetben. Életműve után nem volt említésre érdemes magyar költő, aki valamilyen módon ne vetett volna számot mindazzal, amit József Attila létrehozott.

Olyan költői nyelvet alkotott, amely feleslegessé teszi a klasszikus és a modern éles megkülönböztetését: ő ugyanis egyszerre mindkettő volt.

Úgy teremtett új nyelvet, hogy megőrizte a régit, úgy bontott, hogy közben épített. Ez volt a József Attila szabadsága ? az alkotóé, aki nem látja a szabadságot a világban, de költészetében mégis megteremti azt.

Az igazságtalan világgal szembeni dac, maga a vers a belső szabadság helyszíne.

Néhányan azt mondják, elmebeteg volt. Holott az a korszak volt elmebeteg, amelyben élt. Az a betegség, ha a téboly normális. És az van észnél, aki egy bolond korban őrült.

Eszmélet: ez a szó József Attila válasza egy megzavarodott világra.

József Attila nemcsak önmaga számára és nem csupán az alkotás pillanataira mentette meg a szabadságot, hanem megmentette mások számára is: művészi élmény befogadása révén.

Annak reményét üzeni nekünk, hogy a gondolkodás pillanataira az ember szabaddá válhat akkor is, ha egyébként nem az.

A szabadság megteremthető.

Erre azért van remény, mert a gondolkodó ember képes a szabadságra.

Ha van József Attila költészetében optimizmus, akkor ez az öntudat szabadsága.

Amikor kezembe veszek egy József Attila kötetet engem is remény, optimizmus tölt el. Az a remény, hogy közösséget és szolidaritást vállalhatok mindazokkal, akik gondolkodnak, átélik a verseket, és hisznek a szabadságban akkor is, ha éppen nem adatik meg nekik.

József Attila így írt erről:

?Én túllépek e mai kocsmán,

az értelemig és tovább!

Szabad ésszel nem adom ocsmány

módon a szolga ostobát.

Ehess, ihass, ölelhess, alhass!

A mindenséggel mérd magad!

Sziszegve se szolgálok aljas,

nyomorító hatalmakat.?

Nyugodjál békében, Attila! Éljen a költő! ? Éljen tovább mibennünk.